Of je nou een marketingtraining, -cursus of -opleiding volgt of er een handboek over openslaat, je kunt er niet omheen: de customer journey. Meestal voorzien van veel theoretische blabla over ‘touchpoints’, ‘customer experience’, ‘persona’s’ enz. Ben je zelf al eens aan de slag geweest met customer journeys, dan kom je erachter dat het in de praktijk nog niet zo eenvoudig is om ermee te werken. Zeker niet als je customer journey b2b is. Toch is het een heel handig hulpmiddel als je je klanten serieus neemt en een beetje wegblijft van die theoretische verhalen. Want: een goed in kaart gebrachte customer journey helpt je om beter te begrijpen wat je klanten zoeken en nodig hebben. Wat het jou daarna een heel stuk makkelijker maakt om de ervaring van klanten met jouw bedrijf op een hoger plan te brengen. Zo vergroot je de commerciële wervingskracht van je bedrijf en de tevredenheid en loyaliteit van je klanten. En dát is uiteindelijk wat je wilt. Toch? In deze blog gaan we verder waar de theorie stopt en laten we zien hoe je een customer journey in de praktijk gebruikt.
Een klant die koopt, koopt zelden zonder daarbij eerst goed na te denken en zorgvuldige afwegingen te maken. Dat geldt zeker in b2b-markten. Daar gaan meestal heel wat stappen aan vooraf. Bij b2b customer journeys met grotere en complexere aankopen zijn er bovendien ook nog eens veel verschillende mensen bij betrokken. Denk bijvoorbeeld aan aankopen in de bouw- en installatiesector bij de realisatie van gebouwen die voorzien moeten worden van verwarmings-, koelings- en luchtverversings-installaties. Hier hebben projectleiders, werkvoorbereiders, calculators, inkopers, engineers, bouwkundig- en installatietechnisch adviseurs etc. allemaal een eigen actieve rol en functie in het aankoopproces.
Maak je een customer journey, dan breng je nauwkeurig in kaart welke stappen een klant zet vóór deze overgaat tot de aankoop van jouw product. Je stelt vast op welke momenten er dan precies contact is tussen jouw bedrijf en de klant. En als het gaat om een b2b customer journey: welke rol iedereen precies speelt in de aankoop. Belangrijk, want bij iedere rol horen andere vragen en andere relevante aspecten en overwegingen. Iedere stap, ieder mogelijk contactmoment en iedere mogelijke ervaring van jouw klant is een kans voor jou om de klant op de juiste manier en plek te bereiken om ervoor te zorgen dat deze (opnieuw of voor het eerst) voor jouw bedrijf kiest. De customer journey is er dus vooral om een perfecte aansluiting te maken tussen wat de klant nodig heeft en wat jij hem biedt.
De uitwerking van een customer journey begint altijd met de vraag: wat is precies de doelgroep waarvan je de klantreis beschrijft? Let erop dat je de omschrijving van de doelgroep niet algemeen houdt. Hier gaat het vaak mis. Blijf je te algemeen, dan wordt de uitwerking van je customer journey al snel een theoretisch verhaal en is het vaak lastig deze succesvol te implementeren. Maak de definitie van je doelgroep dus heel specifiek voor je begint met je customer journey. Een paar voorbeelden:
Zoals je ziet is een algemene term voor een doelgroep nooit voldoende. Hoe specifieker en nauwkeuriger je een doelgroep benoemt en in kaart brengt, hoe effectiever je customer journey wordt. Verderop lees je hoe je jouw doelgroep zo concreet maakt.
Als je doelgroep helder en concreet is, ben je klaar om te starten met de uitwerking van je customer journey. Daarbij is eigenlijk maar één ding belangrijk: ken je klant. Ben jij een marketeer of ondernemer die nooit zelf een klant spreekt? Een gemiste kans. Alles begint bij jou. Weet jij wat er leeft bij je klant? Welke afwegingen en keuzes heeft hij wanneer hij op zoek is naar producten die jouw bedrijf verkoopt? Tegen welke problemen en vragen loopt hij aan? Waarom kiest hij wel of niet voor jouw bedrijf? Dat is waar marketing begint.
Maar… meestal is er meer nodig dan alleen jouw persoonlijke kennis van de klant. Wat precies? Dat hebben we voor je uitgewerkt in onderstaand customer journey stappenplan. Gericht op customer journeys voor b2b-omgevingen:
Begin altijd intern: vaak liggen binnen het eigen bedrijf de verbeterkansen voor het oprapen. Organiseer workshops en feedbacksessies met collega’s van verschillende afdelingen in je bedrijf die direct contact hebben met de klant (verkoop, klantenservice, productontwikkeling etc.). Stel ze vragen als:
Verzamel daarnaast interne klantgegevens over klantinteracties met je bedrijf en gebruik tools voor gegevensanalyse om patronen en trends in het klantgedrag te vinden. Denk daarbij aan klantgegevens uit websitebezoeken, marketingcampagnes, e-mails, telefoongesprekken en aankopen. Dat geeft antwoorden op vragen zoals:
En extern: stel vragen aan je klanten via je accountmanagers, klanteninterviews, enquêtes, etc. op punten als:
Ten slotte is het ook handig om:
Voer het verbeterplan uit. Sommige onderdelen zijn snel te regelen; andere kosten veel tijd. Ga uit van het principe: ‘denk groot, start klein’. Iedere verbetering is er één. Niet alles hoeft in 1 dag geregeld te zijn. Belangrijk is daarbij om een prioritering aan te brengen. Wat zijn quick wins, wat is echt belangrijk om snel te regelen, wanneer begin je met welke stappen etc. Maak je zó een planning, dan krijg je inzicht en overzicht. Zo ontdek je ook of er misschien extra inzet nodig is om voldoende snelheid te maken met de verbeteringen.
Beoordeel regelmatig:
Je customer journey b2b of b2c op een rij zetten loont de moeite. Maar: niet alles hoeft in één keer! Neem de tijd. Kwaliteit gaat voor snelheid. En blijf een beetje weg van de theorie. Zorg er vooral voor dat je jouw klant door en door leert kennen en speel daar op in. Dat is te doen toch?
Wil je nog meer weten over doelgroepdefinities en customer journeys voor je er zelf mee aan de slag gaat? En hierbij nog meer praktijkvoorbeelden en handvatten ontdekken? Volg dan onze eendaagse marketingtraining voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector: Doelgroepdefinities, customer journeys & buyer persona’s voor bouw & installatie
Je kunt de training volgen op: donderdag 27 juni 2024
Ook interessant trouwens als je uit een andere b2b sector komt. Interesse? Meld je direct aan
Blijf op de hoogte van belangrijke onderwerpen met inzichten uit onze onderzoeken en ervaringen.