AI automatisering: Hoe automatiseer je je bedrijf met artificial intelligence?

Sten Knaven
Sten Knaven
Digital Growth Consultant
Sten Knaven
Sten Knaven
Digital Growth Consultant
Maak tijd voor de groei van je bedrijf met AI automatisering. Wat fijn dat je de tijd neemt om dit artikel te lezen. Waarschijnlijk lees je dit nog even snel voordat je je werkdag begint of heb je er net een drukke dag op zitten. Tijd is ontzettend schaars voor hardwerkende ondernemers en het is lastig om toe te komen aan de werkzaamheden die je eigenlijk zou willen doen vandaag.

Om je bedrijf te laten groeien wil je het liefst tijd stoppen in nieuwe ontwikkelingen, maar waar haal je die tijd vandaan? Automatisering met artificial intelligence zou wel eens de oplossing kunnen zijn.

De voordelen van AI automatisering voor je bedrijf zijn veel groter dan alleen het besparen van tijd. AI automatisering zorgt voor het sneller ondernemen van acties, het zelfstandig nemen van beslissingen op basis van data, het verbeteren van de resultaten en algehele innovatie van je producten, diensten en service.

Om je bedrijf structureel op te schalen is het belangrijk om zoveel mogelijk repetitieve taken en processen te automatiseren, zodat je je daar niet meer mee bezig hoeft te houden en je je kunt concentreren op nieuwe ontwikkelingen. Automatisering tot nu toe was in principe niets anders dan het automatisch laten uitvoeren van een aantal vaste stappen door machines of software. Scripts of algoritmes voeren stappen uit volgens het concept ‘als dit, dan dat’. We konden dan ook alleen processen automatiseren waarvan we zelf precies konden aangeven wat de te nemen stappen moesten zijn.

Op dit moment staan we echter aan het begin van een nieuw AI automatiserings tijdperk, waar we processen op een intelligente manier kunnen automatiseren. Nieuwe automatiserings systemen kunnen nu niet alleen bestaande stappen automatiseren, maar kunnen vervolgens ook doorleren en zelf beslissingen maken waardoor het proces nog beter wordt uitgevoerd dan wij zelf zouden kunnen. Dit wordt ook wel gezien als de automatisering van de automatisering.

Daarnaast kunnen slimme systemen tegenwoordig ook processen automatiseren die tot voor kort alleen voorbehouden waren aan de mens. Zo kunnen AI systemen herkennen wat er getoond wordt in beelden, kunnen ze je verstaan en kunnen ze bijvoorbeeld zelf content produceren. Naast het automatiseren van simpel handwerk, kunnen AI systemen dus ook zien, communiceren, denken en creëren. Ook fysieke eigenschappen kunnen worden uitgevoerd door AI systemen, met natuurlijk als bekendste voorbeeld de ontwikkeling van robots. Er wordt op dit moment veel geëxperimenteerd met robots die een groot deel van deze vaardigheden hebben ingebouwd.

De kans dat je binnenkort robots op je kantoor hebt rondlopen is misschien nog klein, maar op een hoop terreinen is AI automatisering op dit moment al wel mogelijk. Bedenk je eens wat voor taken je dagelijks uitvoert waarvan je tot voor kort niet voor mogelijk kon houden dat je dat kon automatiseren. Sales, marketing, klantenservice, op zo’n beetje ieder terrein kunnen werkzaamheden worden geautomatiseerd. Stel je eens voor dat een groot deel van je sales wordt geautomatiseerd, er automatisch marketing content wordt gecreëerd om potentiële klanten te interesseren en je klanten contact hebben met een virtuele assistent die hen helpt bij hun vragen.

Bedrijven zouden daarom veel meer moeten nadenken over de ‘intelligentisering’ van hun bestaande processen in plaats van ‘automatisering’.

AI automatiseren kun je leren

De grote potentie van intelligent automatiseren is dat de processen ook steeds slimmer kunnen worden uitgevoerd. Door een feedbackloop in te bouwen in het systeem, leert het systeem wanneer een taak goed of slecht is uitgevoerd. Het systeem kijkt vervolgens naar de overwegingen die het maakte voor de uitvoering en bepaalt zelf welke overwegingen wel op niet hebben bijgedragen aan het succes. Zo kan het de volgende keer nog betere beslissingen nemen.

Neem bijvoorbeeld het versturen van informatieve mails naar je klanten. Je zou kunnen zeggen dat een nieuwsbrief automatisch elke maandag om 09.00 uur verstuurd moet worden naar alle mailadressen in je adressenbestand. Dat is een simpel voorbeeld van automatisering, de mails worden automatisch verstuurd op een vast tijdstip, daar hoef je niets meer voor te doen. Met AI automatisering zou de timing van je nieuwsbrief echter automatisch per ontvanger worden aangepast zodat de kans het grootst is dat de ontvanger de mail opent. Het systeem blijft leren van de gebruiker en past de timing constant aan om de open rate te verhogen. Maar niet alleen de timing, ook de inhoud van de nieuwsbrief kan worden aangepast per ontvanger. Het systeem leert namelijk op welke artikelen de ontvanger het meeste klikt en welke content hij het interessantst vindt. Zo wordt bijvoorbeeld automatisch de subjectline verbeterd, de volgorde van de artikelen geoptimaliseerd en afbeeldingen en content gepersonaliseerd.

De voordelen van AI automatisering voor je bedrijf zijn veel groter dan alleen het besparen van tijd. AI automatisering zorgt voor het sneller ondernemen van acties, het zelfstandig nemen van beslissingen op basis van data, het verbeteren van de resultaten en algehele innovatie van je producten, diensten en service. Bij automatisering denk je vooral aan het besparen van tijd of kosten en dat woord dekt de lading eigenlijk niet meer goed. In 1991 voorspelde professor Jaap van den Herik een toekomst van ‘intelligentisering’ waar bijvoorbeeld rechters zouden worden vervangen door intelligente computers. Zo ver zijn we in 2019 nog niet, maar AI wordt al wel ingezet om rechters te helpen betere beslissingen te nemen. Op dit moment helpen AI systemen rechters onder andere met het sneller verkrijgen van inzicht in vergelijkbare cases en met het voorkomen van partijdigheid. De systemen worden steeds slimmer doordat ze meer gebruikt worden en nemen in de toekomst steeds meer werkzaamheden over.

Het idee dat AI systemen zelf na kunnen denken en beslissingen kunnen nemen is daarmee inmiddels werkelijkheid geworden. Bedrijven zouden daarom veel meer moeten nadenken over de ‘intelligentisering’ van hun bestaande processen in plaats van ‘automatisering’. De eerste stap die bedrijven dan ook zouden moeten zetten is het bewust worden van de mogelijkheden van ‘intelligentisering’. Heroverweeg je bestaande processen en denk vanuit nieuwe invalshoeken na hoe je deze slimmer kunt uitvoeren. Brainstorm met je collega’s over mogelijkheden om beslissingen slimmer, sneller en efficiënter te nemen, of je uitkomsten zou kunnen voorspellen en wat het zou betekenen als een systeem kan leren en zichzelf kan verbeteren.

Jaap van den Herik verwacht dat computers het merendeel van de vonnissen voor hun rekening zullen nemen rond 2030, waarmee robotrechters werkelijkheid zouden worden. Waar staat jouw bedrijf over 10 jaar en welke stappen kun je op korte termijn zetten om te profiteren van artificial intelligence? Dat is de vraag waar je nu je spaarzame tijd in zou moeten investeren.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.