Data-driven marketing: je kunt er niet omheen

Sasja Teering
Sasja Teering
Digital Manager
Sasja Teering
Sasja Teering
Digital Manager

Je hebt de term waarschijnlijk al heel vaak gehoord – of hoort deze steeds vaker – Data-driven marketing. Marketeers doen dit al heel lang, maar met de opkomst van AI en steeds meer beschikbare data, speelt data-driven marketing een steeds grotere rol.

Dat data-driven marketing steeds groter wordt zie je terug in onderstaande historische zoektrends uit de Google Zoekwoordenplanner:

datadrivenmarketing

Je ziet dat over de afgelopen 4 jaar het zoekverkeer enorm is gegroeid en dat je als bedrijf of marketeer genoeg mogelijkheden hebt om gebruik te maken van data-driven marketing.

Een gemiddelde marketeer gebruikt ongeveer 24 verschillende tools om alle activiteiten uit te kunnen voeren. De wereld verandert, snel. En daarmee de techniek die we gebruiken ook. Er komen dus steeds nieuwe tools om data te verzamelen en analyseren. Met de opkomst van Artificial Intelligence zelfs ook automatisering en optimalisering van data, websites, advertenties, etc. Niet alleen voor de marketing overigens, ook voor sales. De mogelijkheden zijn eindeloos en als je niet uitkijkt kun je verdrinken in het aantal tools dat je gebruikt. Om dit toch enigszins overzichtelijk te houden heeft Gartner in zijn Marketing Hype Cycle de belangrijkste op een rijtje gezet:

Bron: Gartner.com

Maar, wat zijn nou tools die jij goed kan gebruiken en welke nieuwe mogelijkheden zijn er of komen eraan in 2020? Dat lees je hier: https://cutt.ly/2egyCCA

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.