Een nieuwe versie van Google Analytics is nu beschikbaar: GA4. Meer gebruik van artificial intelligence, betere privacy en diepere inzichten in je doelgroep, hierom draait Google’s nieuwe visie voor Analytics. Hoe deze visie zich vertaalt naar het vernieuwde platform? Ontdek hier wat de belangrijkste updates mogelijk maken.
Waardevolle voorspellingen via machine learning
In de nieuwe versie worden slimme technologieën ingezet die relevante voorspellingen doen over jouw doelgroep. Zo gebruikt Artificial Intelligence (AI) machine learning om:
- Je in te lichten over opvallende trends in je data, zoals trending producten.
- Te voorspellen welke segmenten van jouw doelgroep de meeste omzet genereren.

Slimme remarketing in nieuwe Google Analytics
Gebruikers targeten die al eerder interesse hebben getoond in je bedrijf wordt nog efficiënter door betere cross-device trackingsmogelijkheden. Wanneer je een remarketing-doelgroep registreert op het ene apparaat en een van deze gebruikers doet een aankoop via een ander apparaat wordt dat eenvoudiger te registreren. Zo wordt retargeting nog efficiënter, omdat je je remarketing-doelgroepen nog verder kunt specificeren.
Afgestemd op groeiende behoefte aan privacy
De afgelopen jaren zijn er grote veranderingen op het gebied van privacy doorgevoerd in het online landschap. De AVG-regels hebben geleid tot aanscherpingen van het cookie-beleid. Daardoor is het moeilijker om een compleet beeld te krijgen van je websitebezoekers. In deze nieuwe update van Google Analytics is privacy een groot onderwerp. Updates zijn:
- Als gebruikers van je website je vragen gebruikersgegevens te verwijderen is er nu een tool die dit eenvoudig mogelijk maakt.
- Een nieuwe benadering op het gebied van data-collectie maakt het overzichtelijk om in te zien hoe je gegevens verzamelt, behoudt en kunt gebruiken in Google Analytics. Daarnaast wordt er een basis gelegd voor een mogelijke toekomst zonder cookies waarin AI de gaten van missende data invult.
Nieuwe Google Analytics focust op customer journey
De inrichting van rapporten in GA4 legt een zwaardere focus op de customer journey. Statistieken zijn eenvoudiger te filteren op segmenten van je doelgroep op basis van de fase van de customer journey waarin ze zich bevinden. Zo krijg je een nog beter inzicht van de manier waarop klanten interactie hebben met jouw bedrijf, van acquisitie tot conversie.
Meer weten over de nieuwe versie van Google Analytics en de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Onze marketingexperts helpen je graag op weg! Neem contact met ons op voor meer informatie:

Levi
Operations Manager
levi@sgnm.nl | LinkedIn
Bel: 085 – 00 30 334
"Winnen doe je met z’n allen."