Virtuele influencers als merkambassadeurs – de toekomst van socialmediamarketing?

Yannick Van der Kolk
Yannick Van der Kolk
Digital Marketeer
Yannick Van der Kolk
Yannick Van der Kolk
Digital Marketeer

Er zijn miljoenen actieve socialmediagebruikers over de hele wereld. Ook het aantal influencers neemt alsmaar toe. Daarom hebben een paar creatieve marketeers besloten om het fenomeen ‘Influencers’ op een alternatieve manier te benaderen. Zo wordt er steeds vaker gekozen voor virtuele influencers die door de computer (AI) zijn gemaakt. Een virtuele influencer is een fictief persoon met een volledig fictieve persoonlijkheid. Hieronder bespreek ik een paar voorbeelden van bedrijven die populaire virtuele influencers hebben gecreëerd.

Lil Miquela en the virtual colonel

Waarschijnlijk de grootste virtuele influencer van dit moment is Lil Miquela, gemaakt door de firma Brud, het bedrijf dat met het AI-influencer-fenomeen is begonnen in 2016. Lil Miquela heeft op dit moment 2,6 miljoen volgers en is een vast gezicht geworden in modebladen. Veel luxemerken willen een samenwerking aangaan met Lil Miquela. Daarnaast maakt ze muziek (door AI gecreëerd); maandelijks streamen ruim 80.000 mensen Miquela’s muziek op Spotify. Velen waren ervan overtuigd dat Lil Miquela een echte tiener van vlees en bloed was, totdat Brud de herkomst van de influencer onthulde. 

Een andere, wat recentere virtuele influencer is the virtual colonel van KFC. Het personage plaatst berichten vanaf het officiële KFC-account, dat momenteel 1,6 miljoen volgers heeft. Je kunt berichten van hem bekijken op Instagram via #virtualcolonel. Het personage is iemand die zijn dromen najaagt, kip verkoopt en woont in Louisville, waar het hoofdkantoor van KFC is gevestigd. Zijn uiterlijk is kenmerkend voor de kolonel op de KFC-verpakkingen: grijs haar, een bril met een zwarte rand en een wit pak. Echter, nu is het geen oubollige versie maar een modern persoon. Door het succes werkt the virtual colonel samen met andere merken zoals Dr Pepper, zoals je ziet in onderstaande afbeelding.

De eerste Nederlandse virtuele influencer

Ook in Nederland is de eerste virtuele influencer gespot, genaamd Esther Olofsson. Esther is een 29-jarige Zweedse die woont in Rotterdam. Ze heeft een liefde voor architectuur en plaatst hier dan ook veel foto’s over. In werkelijkheid zitten echte mensen achter de virtuele influencer; Maarten Reijgensberg en communicatiebureau RauwCC zijn de bedenkers van Esther Olofsson. Als het project goed gaat, wil Reijgersberg aan de slag om virtuele influencers voor bedrijven te ontwikkelen. 

Hoe sta jij tegenover de inzet van virtuele influencers voor jouw organisatie? 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.