Waar praten jouw klanten online over?

Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer
Muriël Baack
Muriël Baack
Digital Marketeer

Wat zijn de behoeftes van jouw doelgroep en waar lopen je klanten tegenaan? Wat vinden klanten van je producten en wat kan er beter? Om je klant zo goed mogelijk van dienst te zijn is het belangrijk om het antwoord op deze vragen te weten. Maar hoe kom je hierachter?

Je kan natuurlijk direct in gesprek gaan met je doelgroep en hen deze vragen stellen. Deze aanpak kost echter veel tijd en het is lastig om je complete doelgroep te bereiken. Een andere methode om meer te weten te komen over waar je klanten tegenaan lopen is social listening.

In dit artikel op Frankwatching wordt beschreven wat social listening precies inhoudt. Met social listening volg je online gesprekken over bijvoorbeeld jouw bedrijf, producten en ontwikkelingen in de markt. Door deze gesprekken te monitoren krijg je waardevolle inzichten in je klanten, de markt, je doelgroep en concurrenten.

Social listening tools

Met de enorme hoeveelheden gesprekken die tegenwoordig online gevoerd worden is het onmogelijk om alle conversaties online zelf te volgen en te analyseren. Hier komen dan ook social listening tools bij om de hoek kijken. Zij stellen je in staat om bij te houden wat je klanten zeggen en hoe dit geïnterpreteerd moet worden. Zeker met de opkomst van Artifical Intelligence worden deze tools steeds slimmer. Zo kunnen ze steeds beter de betekenis van gesprekken identificeren en weten ze beter of een gesprek positief of negatief is. Daarnaast is het niet meer alleen mogelijk om tekst te analyseren, maar ook beeldmateriaal.

Speel snel in op klantbehoeftes

Zoals je al merkt leveren deze tools je een enorme hoeveelheid aan inzichten op. Toch zijn deze inzichten niet het einddoel. Gebruik deze real-time inzichten om snel in te spelen op de behoeftes van je (potentiële) klanten. Doordat je weet waar je klanten over praten kun je bijvoorbeeld productverbeteringen doorvoeren of een nieuw product op de markt brengen waar klanten ook daadwerkelijk belang bij hebben. Zo weet je niet alleen zelf meer over je potentiële klanten, maar kun je jouw klanten ook daadwerkelijk beter van dienst zijn. 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.