Web development in 2020: bouw een data driven customer experience machine

Justin Knaven
Justin Knaven
Digital Innovation Consultant
Justin Knaven
Justin Knaven
Digital Innovation Consultant
Video afspelen

Hoe zou een website eruit moeten zien in 2020? Hoe zorg je dat je voorop loopt op je concurrenten en hoe vergroot je je online succes? Belangrijke vragen waar je als modern bedrijf over na moet denken. Gelukkig hebben wij dat al voor je gedaan, en dit zijn de belangrijkste drivers voor succes:

De behoefte van je klant moet de hoogste prioriteit zijn

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar een moderne website draait allereerst om het vervullen van behoeftes van je (toekomstige) klanten. Te vaak worden websites nog gezien als een digitale flyer waar je bezoekers vraagt om contact met je op te nemen via een contactformulier. Zie websites juist als een kans om de interactie aan te gaan met je klant. Zie je website als je meest klantvriendelijke medewerker die er alles aan doet om je klant van dienst te zijn.

Stel je je ideale klant voor. En stel je dan je ideale contactpersoon binnen dit bedrijf voor. En stel je vervolgens voor wat de ideale interactie met deze contactpersoon zou zijn, zonder dat je deze persoon zelf spreekt. Teveel websites zijn gericht op het verkopen en laten zien van hun diensten of producten, terwijl maar weinig websites focussen op de problemen en wensen van hun klanten.

Faciliteer interactie met je doelgroep op zoveel mogelijk manieren

De interactie met je doelgroep kun je letterlijk doorvertalen naar een website die in staat is om je bezoekers te begrijpen en te helpen. Chatbots, virtuele assistenten en voice gaan een enorme rol spelen in het voorzien in de behoeftes van je klant. Klanten met vragen kunnen worden geholpen door chatbots die de intentie van de vraag automatisch kunnen achterhalen en kunnen beantwoorden. Virtuele assistenten geven je bezoekers persoonlijk advies voor bijvoorbeeld het product dat het beste matcht met hun behoeftes. En met voice kun je je klanten letterlijk te woord staan op het moment zij een concrete vraag hebben. Steeds meer vragen zullen via assistenten als Google Home en Amazon Alexa worden gesteld en het is aan jou als bedrijf om hier antwoord op te geven.

Personaliseer je website realtime op individueel niveau

Zoals je al ziet in het voorgaande punt, is het waardevol om interactie met bezoekers zo persoonlijk mogelijk te maken. Moderne websites moeten in staat zijn om content realtime te personaliseren per unieke bezoeker. Door gebruik te maken van data en machine learning technieken, kun je je website laten voorspellen wat de behoeftes zijn van unieke bezoekers op je website. Zo kun je realtime je website personaliseren, waardoor de kans groter wordt dat de website aansluit bij de behoeftes van je bezoekers. Voor bijvoorbeeld webshops is dit een ideale tool om je conversie te verhogen. Data gebruiken om je website te personaliseren wordt een van de belangrijkste ontwikkelingen in de komende jaren. Lees er hier meer over. 

Zorg dat je inzicht krijgt uit je data en optimaliseer

Naast het personaliseren van je website, kun je met data ook zorgen voor meer inzichten in je website. Welke pagina’s lopen goed, waar haken mensen af, welke pagina’s zijn niet goed meer bereikbaar, waar liggen conversiekansen, welke landingpages zouden goed kunnen werken, over welke onderwerpen moet ik content schrijven? Nieuwe ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie en machine learning gaan zorgen voor meer inzicht in je data, zodat je je site beter kunt optimaliseren. Daarnaast wordt het ook belangrijk om websites open en toegankelijk te maken door middel van API’s. Er zijn zoveel tools beschikbaar die je helpen om inzicht te krijgen in je data, om te communiceren met je klanten, om je website te optimaliseren. Zorg dat je website makkelijk data heen en weer kan sturen, zodat je gebruik kunt maken van deze oplossingen.

Bouw aan een omnichannel experience

Je website is niet het enige kanaal die je bezoekers te zien krijgen. Daarvoor hebben ze al advertenties gezien, hebben ze reviews gelezen, of zijn ze op je Facebookpagina geweest. Zie je website als een belangrijk onderdeel van deze omnichannel experience. Verwijs je bezoekers door naar je sociale kanalen en andersom. Omnichannel betekent ook dat je moet zorgen dat je op elk device en op elk platform goed bereikbaar moet zijn. Nog steeds worden de meeste sites eerst op desktop gebouwd en pas daarna geoptimaliseerd voor mobiel. Maar kijk je naar de statistieken dan wint mobiel het keer op keer. Bedenk bij het bouwen van een website eerst hoe je de ultieme mobiele ervaring wilt overbrengen, voordat je gaat werken aan je desktop site. 

Wil je meer leren over hoe je bouwt aan digitaal succes voor jouw bedrijf? Volg de SGNM Academy waar we tips geven en je helpen op het gebied van digitale strategie, marketing en technologie.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.