Hoewel de moderne klant op allerlei vlakken verschilt van de traditionele klant, blijft één ding onveranderd: de behoefte aan gepersonaliseerde ervaringen. Succes verkrijgen met omnichannel marketing vereist dat marketeers de customer journey in kaart brengen, een uitgebreid klantbeeld opstellen en nieuwe kanalen omarmen. Met omnichannel gebruik je de meest relevante en geschikte kanalen om een ervaring te bieden die naadloos aansluit op de behoeften van de klant. Hieronder beschrijf ik drie essentiële stappen om tot omnichannel succes te komen.
1. Creëer een uitgebreid klantbeeld
Het ontwikkelen van een compleet beeld van elke klant is de basis voor alle succesvolle omnichannel strategieën. Het begrijpen van de individuele aankoopfasen van elke klant is een ambitieus doel. Vooral omdat het grote hoeveelheden klantgegevens van zowel bedrijven zelf als van talloze andere bronnen vereist. De gegevens kunnen worden gebruikt om de kanalen te identificeren die een consument bezoekt en de routes die worden gevolgd om een aankoop te voltooien. Met een uniform, constant bijgewerkt profiel kunnen bedrijven vaststellen waar, wanneer en hoe ze op een zinvolle en relevante manier met hun klanten kunnen communiceren.