Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer
Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer

Duurzaam ondernemen speelt steeds vaker een rol bij klanttevredenheid en bij koopbeslissingen. Dat komt omdat klanten (en medewerkers) vaker meer waarde hechten aan duurzaam ondernemen. Merk jij dit ook? Is gemak en een prettige klantervaring bieden niet meer genoeg? Of niet meer onderscheidend? Lees hier waarom duurzaam ondernemen belangrijk is.

Duurzaamheid voor de maatschappij

Tegenwoordig is het bij duurzaam ondernemen niet genoeg om alleen voor jouw klant waarde te creëren. Je moet ook waarde creëren voor de maatschappij. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten let op de duurzaamheid of de maatschappelijke rol van een bedrijf. Klanten willen weten wat bedrijven eraan doen en hoe ze zelf kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld. Ben je nog niet helemaal overtuigd of duurzaam ondernemen iets voor jou is? Kijk dan eens naar deze cijfers

  • 75% van de Nederlandse consumenten geeft aan dat duurzaamheid en de maatschappelijke rol van bedrijven belangrijk is en invloed heeft op hun koopgedrag. 
  • 58% van de Nederlandse consumenten geeft aan eigen verantwoordelijkheid te voelen als het gaat om duurzaamheid en hierop te letten bij aankopen (dit was in 2013 nog 30%).
  • 58% van de Nederlandse consumenten geeft aan dat het vertrouwen in merken toeneemt als het bedrijf zichtbaar een positieve bijdrage levert en een maatschappelijke rol vervult. 
  • 30% van de Nederlandse consumenten geeft aan dat ze door de coronacrisis bewuster en duurzamer zijn gaan consumeren. Bijna 8 van de 10 Nederlanders willen dat de wereld wezenlijk verandert en duurzamer en gelijkwaardiger wordt in plaats van terug te keren naar hoe het was voor Covid-19.

Ondernemen met oog voor mensen en maatschappij wordt steeds belangrijker voor hoe klantvriendelijk een bedrijf wordt gezien. Het is trouwens ook één van de zeven gouden regels voor klantvriendelijk ondernemen volgens CustomerTalk. Het draait allemaal om de klant centraal zetten. 

Authenticiteit is key

43% van de Nederlandse consumenten geeft aan sceptisch te zijn wanneer bedrijven claimen “maatschappelijk verantwoord” of “duurzaam” te werken. Daarom is het belangrijk om te laten zien welke positieve bijdrage je werkelijk levert aan de maatschappij. Een sterk merk en duurzaamheid beginnen daarom bij het begin. Kijk naar de identiteit die je wilt uitstralen als bedrijf. Waarom vind je duurzaamheid belangrijk? Waarom is het relevant voor je bedrijf? Wordt dit toegepast in je strategie en de activiteiten van je bedrijf? Als je op alle vragen ‘ja’ kunt beantwoorden ontstaat er een authentiek verhaal en geloven (potentiële) klanten in je intenties. Het is dan logisch dat je ermee bezig bent en het wordt niet gezien als marketingtruc. 

Ben jij geïnteresseerd geraakt in duurzaam ondernemen? Volgende week posten we een artikel met praktische tips om jouw aandeel in de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen en dieren te realiseren. Je kunt natuurlijk ook direct om persoonlijk advies vragen bij een van onze marketingexperts! Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 085-0030334 of stuur een e-mail naar info@sgnm.nl.

Bron cijfers: https://b-open.nl/monitor-merk-maatschappij/ 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.