Personeel werven: 5 verrassende inzichten die ervoor zorgen dat het wél lukt

Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant
Arie van Loopik
Arie van Loopik
Digital Transformation Consultant
Video afspelen

Personeel werven lijkt op dit moment voor veel functies niet mee te vallen. Goed personeel is schaars. De werkloosheid is in Nederland dan ook zelden zo laag geweest. Volgens een recent artikel in het Financieele Dagblad is inmiddels op de arbeidsmarkt zelfs de unieke situatie ontstaan dat het aantal vacatures voor de eerste keer ooit groter is dan het aantal werklozen.

En toch is het voor een heel groot deel van de vacatures nog steeds uitstekend mogelijk om via een doordachte (online) aanpak aan goede mensen te komen. Maar: dan moet je mogelijk een aantal zaken echt (heel) anders aanpakken dan je gewend bent. Want: als je als werkgever doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Blijf je personeel werven met de methodes die een paar jaar geleden nog prima werkten, dan heb je in 2020 bij een krappe arbeidsmarkt gewoon weinig of geen resultaat. Zo simpel is het. In dit artikel vind je 5 verrassende inzichten die duidelijk maken hoe je het in de huidige arbeidsmarkt dan wél voor elkaar krijgt om aan goede mensen te komen. 

Een sollicitant is geen klant

Of je nu een bureau inschakelt voor de werving van personeel, zelf online adverteert met je vacatures via vacaturesites of misschien zelfs actief bent op banenmarkten: de website van je bedrijf is eigenlijk in alle gevallen een sleutelfactor. Het is een van de weinige plaatsen waar een sollicitant meer te weten kan komen over je bedrijf.

Maar: bij de meeste bedrijven is de website eerst en vooral gericht op klanten. Daarom gaat het daar in de kern vaak alleen over de producten of diensten van een bedrijf. Als er al een vacaturepagina op de bedrijfswebsite staat, dan is deze vaak ergens weggemoffeld en biedt deze meestal verrassend weinig informatie over hoe het nou écht is om bij het bedrijf te werken. Of het gebeurt op een vage, abstracte en weinig aansprekende manier met nietszeggende en weinig onderscheidende kreten en beloftes.

Dingen die voor jou logisch zijn in je werk voor het bedrijf zijn voor een sollicitant vaak onbekend of onduidelijk en kunnen de doorslag geven om wel of niet bij een bedrijf te solliciteren. Het is dus zaak om daar goed over na te denken en onderzoek naar te doen. En realiseer je daarbij goed: een sollicitant is geen klant! Een sollicitant wil echt totaal andere dingen van je bedrijf weten dan een klant; en: ook veel méér dan alleen informatie over de producten of diensten van je bedrijf.

Dus: wees eens eerlijk. Stel jezelf eens de vraag: wordt er in jouw bedrijf net zoveel werk van gemaakt om je website online ook voor sollicitanten vindbaar en aantrekkelijk te maken als dat dit voor klanten gebeurt? Weet je echt waarover sollicitanten meer zouden willen weten als ze op je website komen? Als jouw bedrijf je beoogde sollicitanten net zo serieus zou nemen als je klanten: hoe zou de website van je bedrijf er dán uit zien?

Denk als een marketeer

Ben je manager van een afdeling of bedrijfsonderdeel, ondernemer of P&O-er, dan heb je bij de huidige krapte in de arbeidsmarkt echt een uitdaging. Zit je in een van die rollen, dan is de kans meer dan gemiddeld dat je weinig kennis van -en ervaring hebt met- marketing. Misschien vraag je je nu af: maar wat heeft dat dan te maken met vacatures? Nou, om kort en duidelijk te zijn: alles! 

De rol van een marketeer is om te werken aan de naamsbekendheid van een bedrijf. Om een bedrijf te positioneren en te profileren in de markt. Het unieke van het bedrijf en van de producten en diensten voor het voetlicht te brengen bij klanten. 

Juist nu personeel zo schaars is, is het meer dan ooit noodzakelijk om je met je bedrijf in je marketing niet alleen te richten op klanten, maar zeker ook op de arbeidsmarkt. Denk na over vragen als: hoe bekend is je bedrijf op de arbeidsmarkt? Hoe wil je met je bedrijf gezien worden op de arbeidsmarkt? Wat willen kandidaten weten en wat zou je daarmee allemaal over je bedrijf willen vertellen? Wat maakt het nu zo aantrekkelijk en bijzonder om voor jouw bedrijf te werken?

Werf je personeel, leer dan te denken als een marketeer. Om het unieke van je bedrijf voor de arbeidsmarkt uit te vinden en actief uit te dragen. Daarbij gaat het niet in de eerste plaats om wat jij wilt vertellen, maar bovenal om de vraag over welke onderwerpen een sollicitant meer wil weten. Denk dus altijd vanuit de sollicitant en niet vanuit je eigen bedrijf (!)

Zoek je een medewerker óf laat je zien dat je een aantrekkelijke werkgever bent?

Een structurele breinpositie verwerven als werkgever op de arbeidsmarkt: dat is niet een kwestie van alleen je vacatures naar buiten brengen zodra ze ontstaan. Desalniettemin is dat nog steeds wel de manier waarop veel werkgevers actief zijn op de arbeidsmarkt.

Wil je dat je bedrijf ‘onthouden wordt’ en een definitieve plek inneemt in de gedachten van mensen als aantrekkelijke werkgever, dan zul je moeten bouwen aan je bedrijf als ‘werkgeversmerk’. Dat doe je niet alleen door ad hoc via vacatures te communiceren dat je medewerkers zoekt, daar zul je doorlopend werk van moeten maken. Zodat mensen ook actief regelmatig op je website kijken om te zien of er nog aantrekkelijke banen beschikbaar zijn, open sollicitaties sturen of anderen via mond-tot-mond reclame op jouw bedrijf wijzen.

Heb je een ijzersterk verhaal voor de arbeidsmarkt dat voortdurend onder de aandacht gebracht wordt van de arbeidsmarkt, dan blijft dat hangen in de hoofden van mensen. Dan gaat je werkgeversmerk voor je werken als een structurele en vruchtbare voedingsbodem voor al je vacatures.

Goede kandidaten vinden is geen kwestie van geld, maar van slim handelen

Werkgevers geven vaak duizenden euro’s uit aan dure bemiddelingsbureaus om hen te helpen bij het vinden van personeel. Percentages van 20 tot 40 procent van een jaarsalaris voor de bemiddeling van een kandidaat zijn niet zelden aan de orde; zeker nu er zoveel schaarste is. En dan nog hebben veel werkgevers de ervaring dat je uiteindelijk vaak toch niet de perfecte kandidaat aangeboden krijgt.

Best vreemd dat er nog zoveel van die dure wervingsbureaus ingeschakeld worden, terwijl er via zorgvuldig gekozen slimme online strategieën tegen een fractie van de kosten van een bemiddelingsbureau interessante successen behaald kunnen worden.

De ontwikkeling van een kwalitatieve online wervingsstrategie is overigens iets dat je beter aan een expert over kunt laten. Dat vraagt om stevige kennis van digitale wervingskanalen en -methoden. Maar: ook dat is vele malen goedkoper en niet zelden vele malen effectiever dan de inschakeling van een bemiddelingsbureau. Durf in die zin ook eens van het geijkte pad van een bemiddelingsbureau af te gaan en schakel eens een kwalitatief digitaal bureau in, met kennis van digitale personeelswerving. De kans is groot dat je versteld staat van de resultaten.

De arbeidsmarkt kent zoekers en vinders

Het mooie van kwalitatieve online wervingsstrategieën is dat je er echte zoekers mee kunt vinden. Mensen die heel gericht en heel specifiek op zoek zijn naar een bepaalde job. Data-analyses in Google maken mogelijk dat daar zeer gerichte en uiterst nauwkeurige tactieken op losgelaten kunnen worden, waarbij je vooraf inzicht krijgt in de vraag hoeveel mogelijke kandidaten er actief op zoek zijn. Het resultaat van zo’n precisieaanpak is dat er een selecte, maar meestal kwalitatief uiterst hoogwaardige groep sollicitanten reageert. Mits de tactiek goed ingestoken is uiteraard.

Maar je wilt natuurlijk niet alleen actieve zoekers bereiken, maar ook mensen die misschien helemaal niet actief op zoek zijn, maar die na het zien van je vacature eens achter het oor krabben en denken: ‘daar ga ik toch eens even op reageren’. Mensen die dus niet zoeken, maar jouw bedrijf tóch vinden en enthousiast worden van wat ze dan tegenkomen. Dat vergt een totaal andere online strategie. Een strategie waardoor mensen jouw bedrijf en je vacature online gewoon ‘toevallig tegenkomen’, erdoor geraakt worden en actie ondernemen. Ook dat levert in de regel goede en kwalitatieve resultaten op.

Als personeel werven je uitdaging is, overweeg dan eens om werk te maken van deze 5 punten. De kans is heel groot dat je werving daarmee vele malen effectiever wordt, waarbij je wervingskosten ook nog eens flink afnemen. Wil je meer weten, volg dan onze 2-daagse training, of neem contact op voor een afspraak.

Hulp nodig bij het creëren van een recruitmentstrategie?

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Contactformulier - Kort

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.