Veranderende abonnementsmodellen voor content bij Blendle, Spotify en Netflix

Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer
Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer

Einde aan het all-you-can-eat-abonnement van Netflix, Spotify en Blendle: al deze partijen kondigden aan af te stappen van het onbeperkte abonnement. Het blijkt dat consumenten teveel kregen voor te weinig. Voor consumenten betekent dit dat ze meer zullen gaan moeten betalen en dat er meerdere apps en abonnementen gebruikt moeten worden om alle favoriete content te kunnen blijven consumeren. Wat betekent dit voor de toekomst van het abonnementsmodel?

De snelle opkomst van abonnementsmodellen heeft een reden. Voor consumenten is het een manier om een doel of resultaat te bereiken, zonder iets te bezitten. Als consument wil ik bijvoorbeeld niet per se een auto kopen, maar wel van A naar B komen. Voor bedrijven heeft dit model ook vele voordelen.

De voordelen van een abonnementsmodel

  • Je omzet is voorspelbaar en stabiel. Als je maandelijkse gebruikers hebt die een jaar- of maandlicentie afnemen, kun je vandaag voorspellen hoeveel er over 4 maanden binnenkomt. 
  • Focus op resultaat in plaats van je product. Een abonnementsmodel dwingt je om verder te denken dan je product. In plaats daarvan moet je nadenken hoe je iemands leven leuker of makkelijker gaat maken. Je biedt iemand geen auto, maar een manier om van A naar B te komen. Zo zie je steeds meer autoproducenten, zoals BMW, die samenwerkingen aangaan met ride-sharing startups. Of je biedt iemand geen zonnepanelen, maar een manier om bij te dragen aan een groenere leefomgeving. 
  • Het zorgt voor een relatie met je klant. Het wordt steeds eenvoudiger voor klanten om een alternatief voor jouw product of dienst te vinden. Dus daalt de loyaliteit. Met een subscription-model heb je de kans om een klant op een andere manier aan je te binden dan slechts via een eenmalige aankoop.

Welke abonnementsvormen zijn er in opkomst?

Een aantal grote partijen, zoals Blendle en Spotify, kondigden dus al verandering aan in hun één-prijs-voor-alles-abonnement. De precieze wijzigingen moeten nog bekend gemaakt worden. Je kunt denken aan het betalen van een extra bedrag om wél de hele krant van vandaag te mogen lezen (in plaats van na zeven dagen).

Voor content geldt dat er niet alleen nog meer streamingdiensten in aantocht zijn, maar dat ook producenten en artiesten zelf abonnementen aanbieden. Of platformen die content zien als een uitbreiding op hun platform, zoals Google en Facebook. Ook exclusieve extra content, als aanvulling op je reguliere abonnement is in opkomst. Denk hierbij aan telecombedrijven zoals KPN en Ziggo die exclusieve content aanbieden bij hun reguliere televisie- en internetabonnementen. E-tailers Amazon en Bol.com bieden extra diensten aan bij de koop van je producten als je een abonnement afneemt, zoals avond-bezorging. 

Een abonnement betekent dus niet per se dat een klant een vast bedrag betaalt voor de volledige dienstverlening. Maar wat dacht je van een service-abonnement bij je bril of lenzen? Met tussentijdse oogmetingen, lenzenvloeistof en korting op je nieuwe bril. Of een onderhoudsabonnement bij de machine die je verkoopt, zodat de klant gegarandeerd binnen 24 uur een servicemonteur bij zijn bedrijf heeft. 

Benieuwd naar de precieze wijzigingen? Lees hier het artikel over het veranderende abonnementsmodel van Netflix, Blendle en Spotify.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.