Inmiddels zijn we er allemaal al meer aan gewend: thuiswerken. Je eigen tijd indelen, niet hoeven reizen door drukke files, een betere balans tussen werk en privé en op tijd kunnen avondeten. Thuiswerken kent veel voordelen, maar toch blijft het voor velen een uitdaging om productief te blijven. Hieronder geef ik 6 handige tips waarmee je ervoor zorgt dat je, ook als je thuiswerkt, optimaal presteert.
Tip 1: Creëer een fijne en comfortabele werkplaats
Investeer in een goede bureaustoel en beeldscherm, zo voorkom je rugklachten tijdens je werk. Daarnaast komt veel natuurlijk licht je productiviteit ten goede. Zorg dus dat je in een ruimte werkt waar ramen zijn, zodat er voldoende licht binnenkomt. Woon je op een rustige plek zonder veel voorbijgaand verkeer? Dan is in de tuin werken fijn voor de afwisseling.
Tip 2: Een thuiswerkdag is geen pyjamadag
Het klinkt heerlijk, vanuit je bed lekker in je pyjama aan de slag achter je bureau of eettafel. Echter, verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het juist goed is om je direct aan te kleden – alsof je naar werk vertrekt – en structuur te behouden. Zo krijg je een actievere mindset. Sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op en voorkom dat je in de avonden te lang door blijft werken.
Tip 3: Ga een blokje om
Ga tijdens je pauze (en/of voordat je begint met werken) naar buiten toe. Bij veel bedrijven is het een standaard pauze; met collega’s een blokje om door de stad of over het bedrijventerrein. Blijf dit vooral doen, ook thuis. Door een wandeling te maken raak je ontspannen en zo kom je ook nog eens aan je dagelijkse beweging. Door tijdens de pauze een blokje om te gaan werk je veel productiever in het tweede dagdeel.
Tip 4: Even een wasje draaien? Doe het niet!
Vermijd huishoudelijke taken zoals het draaien van een was of even snel boodschappen halen. Stiekem kosten deze dingen meer tijd dan je denkt, waardoor ze een grote afleiding vormen. Probeer je een aantal uur achter elkaar te concentreren, dan sluit je de werkdag af met een voldaan gevoel. Die was kan ook nog wel op een later tijdstip worden weggewerkt. Maak desnoods een schema, zodat je efficiënter te werk gaat en op een vaste tijd pauze neemt.
Tip 5: Mobiel niet binnen handbereik
Naast huishoudelijke taken zijn er nog meer dingen die jou snel kunnen afleiden van je werk. De grootste afleider is voor veel mensen hetzelfde, namelijk je smartphone. Het is belangrijk om ongestoord te kunnen werken. Zorg dus dat je telefoon niet binnen handbereik ligt, want voor je het weet zit je een half uur lang op social media te scrollen.
Tip 6: Communiceer regelmatig met collega's
Een laatste tip is om contact te blijven behouden en te blijven socializen met je collega’s. Face-to-facemeetings zijn niet mogelijk, maar er zijn gelukkig een hoop tools waarmee je alsnog online kunt overleggen. Veel bedrijven zijn tijdens de coronaperiode begonnen met het gebruiken van Zoom of Skype. Plan bijvoorbeeld elke maandagochtend en elke vrijdagmiddag een momentje in om met je collega’s bij te kletsen via een dergelijk programma.