Coronavirus dwingt Chinese traditionele retailers om omnichannel te overwegen

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Consumenten in China houden het coronavirus nauwlettend in de gaten. De uitbraak heeft een zware impact gemaakt op de retailmarkt omdat een grote meerderheid van de Chinese burgers in quarantaine blijft. Terwijl consumenten thuis vastzitten, hebben veel retailers hun aandacht gevestigd op de virtuele wereld.  

Winkelen via virtual reality

Virtueel winkelen in China is een echte trend geworden. Consumenten leren hun winkelbehoeften te vervullen door online virtuele rondleidingen te volgen. Het grote internationale winkelcentrum ‘Mixc’ in Shanghai heeft bijvoorbeeld een VR-kanaal gelanceerd waarmee consumenten door een groot deel van het aanbod van het winkelcentrum kunnen bladeren, van mode-artikelen zoals Nike, Puma en Fila tot schoonheidsmerken en retailers zoals Lancome, Clé de Peau Beaute en Sephora.

Kans om te experimenteren met omnichannel

Ondertussen gebruiken veel winkelcentra dit moment om nieuwe technologieën uit te proberen om hen voor te bereiden op hun omnichannel-toekomst. Xuan Zheng, de oprichter van Chatail, een slimme leverancier van retailtechnologie, heeft verschillende oplossingen voorgesteld die offline merkverkeer naar online verkeer kunnen converteren.

Eén daarvan is het bouwen van een Instagram-achtige sociale winkelfeed waar verkoopmedewerkers hun nieuwste items kunnen plaatsen en consumenten opmerkingen kunnen achterlaten of kunnen klikken om te winkelen. Een ander voorbeeld is een livestreaming ‘WeChat Mini-programma’ waarmee consumenten kunnen videochatten met verkoopmedewerkers in de winkel. Consumenten kunnen een screenshot van items maken en deze op elk gewenst moment tijdens de livestream-sessie kopen. Dit biedt flexibiliteit die externe verkopers niet kunnen bieden. “We zijn momenteel overweldigd door verzoeken van retailers. In een tijd van crisis, zijn ze meer bereid om nieuwe technologieën te proberen om te overleven”, verklaart Xuan.

Maar of er nou sprake is van een crisis of dat er niets aan de hand is, je klanten goed en snel kunnen benaderen via diverse kanalen is in dit tijdperk van digitalisering sowieso noodzakelijk… Ben jij klaar voor een omnichannel toekomst?

Bron: https://cutt.ly/7tqP6EG

Leren hoe je overal en altijd de beste klantervaring realiseert; waar je klant ook is? Volg onze Omnichannel Workshop!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.