Generatiemarketing: weg met de verwarring

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Generatiemarketing is een breed begrip. Er bestaan grote verschillen tussen senioren en ook veel verwarring omtrent het begrip. Daarom is het goed om generatiemarketing of seniorenmarketing als uitdrukking eens beter te omschrijven en te bekijken wat het omvat. 

De meest gebruikte term is seniorenmarketing. Seniorenmarketing is een containerbegrip. Onder seniorenmarketing valt alle marketing gericht op de groep consumenten van 50 jaar en ouder. Dat dit geen homogene groep is mag duidelijk zijn. Ik kom hier later op terug.

Er zijn verschillende termen die door elkaar gebruikt worden in de seniorenmarketing. Veel gebruikt zijn: generatiemarketing, ouderenmarketing, vijftigplusmarketing of vijfenzestigplusmarketing. Jawel, ze worden allemaal door elkaar gebruikt. Daarnaast zie ik ze op verschillende manieren geschreven worden, zoals senioren marketing, generatie marketing, 50+marketing, 65+marketing, 50plus marketing, 65plus marketing, et cetera.

50 is geen 85

We willen de doelgroepen in de seniorenmarkt graag zo specifiek mogelijk benoemen. Want zoals we weten is iemand van 50 niet gelijk aan iemand van 85  jaar. Bovendien is het ook in de marketing een heel verschil of je man of vrouw bent en waar je staat op de sociale ladder.

Een paar cijfers van het CBS:

Op 1 januari van dit jaar woonden ruim 16,8 miljoen inwoners in Nederland. Hiervan waren meer dan 13,3 miljoen mensen 18 jaar of ouder. In 2019 is voor het eerst de helft van de volwassen bevolking van Nederland ouder dan 50 jaar. 

Deze groep is waar we ons met seniorenmarketing op richten. In Nederland zit 80% van het kapitaal bij mensen van 50 jaar en ouder. Deze groep kunnen we onderverdelen in:

50 t/m 60 jaar: 36.25%
60 t/m 70 jaar: 30.20%
70 t/m 80 jaar: 22.00%
80 jaar en ouder 11.54%

Definities

Op wie wil jij je exact richten? We kunnen in de seniorenmarketing drie leeftijdsgroepen onderscheiden. Door de verschillende tijden waarin de generaties leven staan deze groepen vaak ook anders in het leven. Dit is belangrijk om rekening mee te houden als je voor jouw product of dienst een ijkpersoon wilt bepalen.

Groep 1– Senioren van 50 t/m 65 jaar. Generatie X (ook wel ”Generatie Nix” of ”Verloren Generatie”).  Ze zien zichzelf nog niet als senior. Ze kregen te maken met de massale jeugdwerkloosheid in de jaren ’80, maar zijn nu veelal aan het werk. De kinderen gaan net of zijn net de deur uit. Kenmerken: pragmatisch, zelfredzaam en relativerend. Meer dan 90% is dagelijks online. Shoppen en internetbankieren is zeer vertrouwd voor ze.

Groep 2 – Senioren van 65 t/m 80 jaar. De zachte generatie, babyboomers en protestgeneratie. De babyboomers zijn relatief welvarend. In 2010 hadden de  babyboomhuishoudens zo’n 48 miljard euro te besteden. In deze groep vind je de meest vitale en maatschappelijk actieve senioren. Kenmerkend zijn de kritische en onafhankelijke houding. Individuele ontplooiing is blijvend belangrijk voor ze. Ze willen het graag zelf doen. 80% is dagelijks online.

Groep 3 – Senioren van 80 t/m 90 jaar. De stille generatie (en oudste babyboomers). Dit zijn (meestal) gepensioneerde ouderen. Deze ouderen zijn veelal nog fit en actief. Ze hebben Nederland na de oorlog helpen opbouwen en genieten nu van vrije tijd. 60% is dagelijks online en 40% winkelt online. Kenmerken van deze groep zijn dat het harde werkers zijn en dat ze plichtsgetrouw zijn. 

Karaktertypen

Naast de leeftijdsdifferentiatie kun je de senioren ook verdelen in karaktertypen. Het 50+ Expertisecentrum heeft er vijf benoemd op basis van gedragspatronen:

  1.  De Oudere Afwachtenden
  2.  De Behoudende Zorgzamen
  3. De Stoere Prijsbewusten (deze vind je met name in groep 1 van 50-65 jaar)
  4. De Jongere Ruimdenkers (met name in de  generatie Nix en de babyboomers)
  5. De Vrijgevochten Voorlopers

De benamingen zijn goed gekozen en dekken de lading. Ruim een derde van de 50+’ers kunnen we aanmerken als voorlopers. Vanzelfsprekend zitten deze voorlopers meer in de jonge groep senioren dan in de groep 80+. Een kwart van de senioren is conservatief in zijn inkopen. Online geldt dat de Vrijgevochten Voorlopers en Stoere Prijsbewusten ook hier vooraan staan.

We zien dat de senioren een koopkrachtige groep vormen. Ze zijn hoger opgeleid dan de generaties senioren ervoor en opgegroeid in een periode van toenemende welvaart. De groep senioren die vermogend met pensioen gaat, zal de komende tien jaar toenemen. Het aantal ouderen met een laag inkomen is stabiel. Het aantal met een middeninkomen groeit.

Huurders en woningbezitters

We zien bovendien een duidelijk verschil in vermogen bij senioren die in een (sociale)huurwoning wonen en senioren die eigen huis bezitten.  De verwachting is dat deze verschillen in de toekomst groter worden. Senioren die een eigen woning bezitten staan zelden met hun hypotheek onder water. Dat betekent dat als de woning verkocht wordt er geen restschuld overblijft. Gemiddeld heeft slechts 5% een onderwaarde. Daarbij komt dat de senioren met een koopwoning minder aan woonlasten kwijt zijn dan senioren die huren. Dit is uiteraard gunstig voor de koopkracht van de eigenhuis-bezitters.

De seniorenmarkt is superinteressant!

Voor wie het nog niet door had: de seniorenmarkt is bijzonder interessant. Verwacht wordt dat er in 2025 ongeveer 7 miljoen senioren zullen zijn. Zo ver is het nog niet. Ook anno nu is de seniorenmarkt zeer attractief. Senioren zijn online met de dag actiever, ze zijn daadkrachtig en koopkrachtig.

Natuurlijk, het is geen homogene groep zoals we hebben kunnen zien. Er zijn grote verschillen in de verschillende groep mensen boven de 50 jaar. Elk van hen vraagt zijn eigen aanpak. Het is daarom belangrijk om bij het ontwikkelen van marketing- en/of communicatieconcepten met de verschillen, de wensen én de behoeften van de senioren rekening te houden.

Benieuwd hoe jij senioren online kunt bereiken? We bespreken het graag met je in een gratis adviesgesprek. Neem contact met ons op via onderstaande button!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.