Hoe kunnen merken zich onderscheiden als klanten via Voice Search gaan shoppen?

Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer
Myrna Pruijn
Myrna Pruijn
Digital Marketeer

Het internet heeft de manier veranderd waarop mensen winkelen. Op dit moment staat voice search op het punt van een nieuwe revolutie. We zullen steeds meer via voice assistenten gaan winkelen. Het zal niet lang meer duren voordat we Siri of Alexa vragen naar “het goedkoopste pak meel” of zeggen “Hey Google, bestel deodorant bij de Albert Heijn”. 

Uiteindelijk zullen we ook complexere producten als elektronika via voice search uitzoeken en zelfs bestellen. Dit betekent een enorme shift in de manier waarop merken hun producten promoten, want hoe zorg je dat jouw producten aangeraden worden door voice assistenten? 

Is voice search dan echt zo’n ding?

Het is niet de vraag óf voice search een rol gaat spelen voor SEO, maar wanneer. 

  • In Amerika heeft een kwart van alle huishoudens al een smart speaker. 
  • Ongeveer 400.000 huishoudens in Nederland praten al dagelijks via met hun smart speaker. 
  • Volgend jaar bestaat de helft van alle zoekopdrachten uit spraakopdrachten volgens Google.
  • In 2022 schat Google dat Amerikanen al 50 miljard dollar per jaar uitgeven via voice shopping.

Deze zomer rolde Google hun Shopping Actions uit naar Frankrijk. In dit universele winkelmandje kunnen webshops – tegen een percentage van de verkoop – hun producten zichtbaar en bestelbaar maken in Google Search, Google Express Shopping en natuurlijk de voice assistant.

Voice Search: optimaliseren voor een algoritme

Digitale assistenten gebruiken algoritmes om de voorkeuren van de consument te matchen aan productspecificaties en merkvoorkeur. En het duurt niet lang meer voordat consumenten zien dat aanbevelingen van robots sneller en betere resultaten opleveren dan zelf urenlang speuren op vergelijkingssites. Dit betekent echter grote concurrentie voor merken, want een consument zal waarschijnlijk kiezen tussen de eerste of de tweede aanbeveling. Bedrijven die gewend zijn bij een retailer te onderhandelen over schapruimte, moet nu in onderhandeling met een bot. Welke merken gaan overleven in de wereld van ‘conversational commerce’?

De laagste prijs

Een eerste aanpak is om te verkopen tegen de laagste prijs. Dit is vooral een optie voor producenten waarvoor merkherkenning minder belangrijk is en die lage productiekosten hebben. Er zullen altijd mensen zijn die via voice search zoeken naar “Het goedkoopste pak suiker”. Met deze aanpak loop je echter continu het risico om vervangen te worden. 

Het beste product

Handige, betrouwbare en effectieve producten kunnen nog steeds het type merk worden waar mensen niet zonder willen. Dit is een goede strategie voor complexe producten die onderzoek en ontwikkeling vereisen. Denk aan slimme speakers die simpelweg beter zijn dan de alternatieven. Of de eerste slimme verlichting, zoals Philips Hue uitbracht. 

Ook bij dit voordeel kunnen andere producenten je echter snel inhalen. De consument van tegenwoordig kiest voor convenience en gaat snel over op het concurrerende merk als dat simpelweg beter of handiger is. 

Als merk moet je dan in-house data en onderzoek gebruiken om bedrijven achter digitale assistenten te overtuigen je product als eerste aan te bieden aan consumenten. Het alternatief is een fee betalen voor je positie, net als voor schapruimte in de supermarkt. 

Kies een niche

Een andere manier om een merk te ontwikkelen voor algoritmes, is om je op een nichemarkt te richten. Dit biedt de kans om een band op te bouwen met je publiek. Een band die verder gaat dan productspecificaties. Door iemand het gevoel te geven dat je hem begrijpt en aansluit bij zijn doelen en levensstijl. Denk aan natuurlijke producten voor katten waarmee je de duurzame kattenliefhebber aanspreekt. Of een tentenmerk gericht op vissers. 

Als aanbieder van nicheproducten is de kans op conversie groot zodra de digitale assistent het juiste publiek weet aan te spreken. Je kunt digitale assistenten hiermee helpen door data aan te bieden. Jij hebt waarschijnlijk kennis over jouw shoppers die een assistent niet heeft. Als aanvulling hierop kun je een kennisbank starten binnen je website, waardoor je aan Google laat zien dat je een autoriteit bent binnen deze niche. Maak ook hier gebruik van unieke en relevante content, waarmee je vragen van consumenten over je producten beantwoordt. 

Focus je op klanten, niet categorieën

Bedrijven hebben altijd producten in de schappen gelegd op basis van categorie. We zijn gewend aan een schap vol met huidproducten of frisdrank. Online is het slim om juist andere producten bij elkaar aan te bieden. Want zonder een heel schap voor je, moet je zo snel mogelijk de relevante producten bij elkaar shoppen. Dan is een ander merk dagcrème aanbieden als je net een dagcrème hebt toegevoegd in je winkelwagen niet de meest logische keuze. Je moet je als bedrijf buiten de bestaande categorieën voorstellen en in het hoofd van de klant kruipen. Denk bijvoorbeeld aan een verzekering bij je elektrische scooter, een receptenboek bij je nieuwe keukenmachine en pak luiers bij je autozitje.  

Dit vergt dus begrip van de klant op basis van data. Algoritmes zullen gaan begrijpen dat iemand die eco-vriendelijke schoonmaakmiddelen koopt, waarschijnlijk ook in compleet andere productcategorieën zal kiezen voor duurzaam. Slimme merken gaan daarom producten vermarkten op basis van levensstijl of klantvoorkeuren, in plaats van productspecificaties. 

Let the Voice Search battle begin

Voice shopping is al een tijdje in ontwikkeling, maar staat qua mogelijkheden in Nederland in de kinderschoenen. Het vergt zo’n andere aanpak in niet alleen je marketing, maar ook in je product- en merkontwikkeling dat je hier op tijd mee moet starten. Nog niet begonnen? Start dan nu met ontdekken hoe je met een beetje digitale assistentie de concurrentie voorblijft!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.