Hoe spreek jij jouw klanten aan? Eind vorige maand plaatste Frankwatching een artikel met de titel “U mag wel jij zeggen, hoor”. De schrijver van dat artikel benadrukt daarin het belang van een goede tone of voice, waarin volgens hem de tone is ‘hoe je iets zegt’ en de voice ‘omvat wat je zegt’. Doe je het verkeerd, dan verlies je hoogstwaarschijnlijk je lezer: hij of zij herkent zich niet in je bericht of voelt zich niet aangesproken.
Hoe bepaal je nu voor jouw bedrijf de tone of voice? Volgens de schrijver van het artikel moet je daarvoor vier stappen doorlopen:
- Wie ben jij?
- Wat wil je bereiken?
- Wat is je kanaal?
- Wie is je doelgroep?
Maar waarom staat nu de doelgroep pas op nummer vier? Die is toch juist het allerbelangrijkste? Zeker! En toch moet je eerst goed nadenken “over je eigen identiteit en doelstellingen, voordat je je gaat toespitsen op je doelgroep”. Weten waarom? Benieuwd wat voor overwegingen je dan precies moet maken om tot een goede tone of voice voor jouw bedrijf te komen?