Wat doet de coronacrisis met ons media- en koopgedrag?

Yannick Van der Kolk
Yannick Van der Kolk
Digital Marketeer
Yannick Van der Kolk
Yannick Van der Kolk
Digital Marketeer

Naast handzeep en wc-papier vliegen ook bordspellen, sportartikelen en schoonmaakartikelen de winkels uit. Ook hebben we meer tijd voor het bingewatchen van onze favoriete series op Netflix en stijgt ons internetgebruik flink. Doordat we voor een groot deel allemaal thuis zitten, de horeca (nog) is gesloten en al onze reizen werden geannuleerd is ons consumentengedrag flink veranderd. Hieronder bespreek ik hoe het dagelijkse media- en koopgedrag van Nederlanders is veranderd tijdens de coronacrisis.

Gigantische toename in verkeer op nieuwswebsites

Goed geïnformeerd zijn vinden Nederlanders tijdens deze crisis ontzettend belangrijk, evenals de betrouwbaarheid van de informatiebron. Nationale nieuwsbronnen worden als de meest betrouwbare bron gezien voor informatie over Covid-19. Dat blijkt uit de ‘eerste golf’ van de Covid-19 Barometer, een onderzoek naar de impact van het coronavirus op het dagelijkse leven van consumenten. Het onderzoek werd uitgevoerd in 30 landen (waaronder Nederland) met meer dan 25.000 consumenten.

Een opvallende verandering in het mediagebruik is de aanzienlijke toename van de hoeveelheid bezoeken aan nationale nieuwssites. Zo waren er in de eerste twee maanden van 2020 gemiddeld 6 – 6,5 miljoen bezoekers per dag op de Nederlandse nieuwssites, maar steeg dit aantal al snel naar meer dan 9 miljoen bezoekers per dag na de aankondiging van de ‘intelligente lockdown’. Dat blijkt uit het onderzoek van NOBO (Nederlands Online Bereik Onderzoek), uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Kantar. De toename in nieuwsmediagebruik is ook niet zo gek, aangezien ‘informatie’ en ‘actualiteit’ de twee voornaamste redenen zijn om het internet te gebruiken in deze periode (Sanoma). Interessant is om te zien dat deze toename in bezoekers van nieuwssites wordt veroorzaakt door het fors aantal jongeren dat gebruik is gaan maken van nieuwsmedia. 

Dagbladen, magazines en televisie
Ook de traditionele dagbladen worden meer gelezen. Uit het onderzoek van Sanoma blijkt namelijk dat 68% van de mensen 30 minuten extra per dag besteedt aan het lezen van een dagblad. Bij magazines besteedt 71% dagelijks 30 minuten extra aan het lezen van een magazine. Hierbij worden dagbladen vooral gelezen om op de hoogte te blijven van actualiteiten en nieuws, terwijl magazines ontspanning als doeleinde hebben. Dat we met z’n allen meer tv zijn gaan kijken komt niet echt als een grote verrassing. In Nederland is men 39% meer tv gaan kijken. Streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het aantal nieuwe abonnees flink groeien, waarbij Disney+ het sterkst is gestegen met drie keer zoveel nieuwe abonnees dan normaal (Bron: Bright).

Stijging in socialmediagebruik

Nu we thuis zitten hebben mensen meer dan ooit behoefte aan virtueel contact. Volgens het NOBO-onderzoek is het totale internetgebruik in Nederland toegenomen met 34%. Het gebruik van sociale media is 26% hoger dan gewoonlijk. Er is geen enkel socialmediaplatform dat geen toename in het gebruik ziet. Het sterkst van alle kanalen groeit Whatsapp met gemiddeld 40%. De afbeelding hieronder weergeeft de procentuele toename per kanaal.

Verandering in bestedingsgedrag van consumenten

Tijdens de beginfase van Covid-19 werden mensen zich meer bewust van hun gezondheid en gingen zij steeds meer gezondheidsgerelateerde producten (desinfectiegel, paracetamol, thermometers) kopen. Even later switchte de ‘hamster-trend’ naar het kopen van houdbaar voedsel. Volgens het CBS hebben supermarkten in de derde week van maart 35% meer omzet gedraaid dan in de week voor Kerst. Toen duidelijk werd dat we voorlopig nog een tijdje binnen moeten blijven, steeg ook de verkoop van schoonmaakproducten, sportartikelen en luxueuze producten om thuis te werken.

‘‘Artikelen die thuiswerken faciliteren zijn heel populair: monitoren, laptops, headsets. Die worden sinds vorige week drie keer zoveel verkocht’’

Dat zegt Tamara Vlootman, woordvoerder bij Bol.com. Ook MediaMarkt ziet de vraag naar webcams, microfoons, muizen en andere computeraccessoires flink stijgen. Bij Bol.com werd daarnaast een opvallend grote stijging in de verkoop van het aantal badmintonnetten geconstateerd (72 keer zoveel als in dezelfde periode in 2019). In onderstaande afbeelding zijn de populairste producten te zien die werden gekocht bij webwinkel Bol.com na de uitbraak van het coronavirus.

Hoe ga je als marketeer om met de coronacrisis?

Als marketeer betekent het veranderde media- en koopgedrag ook dat de manier waarop marketingwerkzaamheden worden uitgevoerd verandert. Zo is het nu natuurlijk niet handig om winkelgedrag te stimuleren. Verwijs in plaats daarvan door naar de online webshop. Ook zal het zoekverkeer waarschijnlijk veranderen van specifieke naar bredere, oriënterende zoekwoorden. Mensen hebben nu namelijk de tijd om uitgebreid dingen te gaan bekijken en om producten of diensten te vergelijken, waardoor minder snel abrupte keuzes gemaakt worden. Houd hier dus rekening mee in je campagnes.

Daarnaast is de kans groot dat veel adverteerders bepaalde campagnes nu uitstellen, waardoor de kosten per klik ook vermoedelijk zullen dalen. Dit biedt jou juist de kans om te adverteren, aangezien je meer mensen kunt bereiken met hetzelfde budget. Laat bijvoorbeeld zien hoe jouw merk bruikbaar is in ons ‘nieuwe’ dagelijkse leven. Benieuwd naar andere marketingtips in tijden van corona? Neem dan eens een kijkje bij onze gerelateerde artikelen hieronder of neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Gerelateerde artikelen:

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.