6 tips over hoe je jouw website beter vindbaar maakt in zoekmachines

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Stel: je wilt iets weten. Of dat nu is hoe lang je broccoli moet koken, waar je een auto kunt huren of hoe je een muizenval maakt. Waarschijnlijk ga je om het antwoord te vinden naar Google. De kans is groot (zelfs heel erg groot) dat je dan niet verder kijkt dan de resultaten op de eerste pagina. Daar ben je niet alleen in. Ruim 75% van de zoekers gaat niet verder dan die eerste pagina. Dan is het dus voor een bedrijf ontzettend belangrijk om op die eerste pagina terecht te komen! Hoe je dat voor elkaar krijgt? Ik heb een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet.

1. Begin met een nulmeting

Pas als je weet waar je nu staat, met andere woorden hoe goed je nu vindbaar bent, weet je wat je moet verbeteren. Breng daarom in kaart op welke zoekwoorden je nu vindbaar bent en hoe goed. Zet al die gegevens bijvoorbeeld in een Excel-overzicht, waarin je straks ook de voortgang en al je doorgevoerde verbeteringen bij kunt houden.

2. Zorg dat je de zoekvraag goed begrijpt

Iemand die googelt op ‘appels kopen’, is niet op zoek naar informatie over waar appels oorspronkelijk vandaan komen. Die heeft een duidelijke zoekvraag, namelijk ‘Waar kan ik appels kopen?’. Zo zit er achter elk ingevoerd zoekwoord/elke ingetikte zoekwoordcombinatie in Google een zoekvraag. Pas als je die helder hebt, kun je content maken die daar goed bij aansluit. Want je kunt wel een blog schrijven over de geschiedenis van de appel en die proberen vindbaar te maken op ‘appels kopen’, maar dat gaat niet lukken. De zoekvraag en jouw content moeten met elkaar overeenkomen.

3. Zorg voor een goed leesbare tekst

Een enorme lap tekst zonder duidelijke tussenkopjes of opsommingspunten ontmoedigt de lezer nogal. Zorg ervoor dat je de tekst daarom goed leesbaar maakt. Denk aan tussenkopjes en opsommigspunten, maar ook tabellen, korte, heldere zinnen en een inleiding waarin snel duidelijk wordt waar je tekst over gaat.

Naast dat dit je lezer helpt om de tekst gemakkelijker te begrijpen, is het ook goed voor je vindbaarheid. Google houdt van duidelijkheid. Als zo’n zoekmachine goed kan begrijpen hoe je tekst in elkaar zit, wat belangrijk is en hoe pagina’s zich tot elkaar verhouden, word je beter vindbaar.

4. Vergeet je titel niet

De titel van je stuk is misschien wel het belangrijkste deel van je tekst. Je lezer ziet direct waar je tekst over gaat en weet of het interessant is of niet. Het is ook een van belangrijkste plekken om je gekozen hoofdzoekwoord neer te zetten. Zo help je Google weer om je tekst te begrijpen en die bij de juiste zoekvraag bovenaan te tonen.

5. Word een featured snippet

Als je iets googelt, krijg je vaak een aantal suggesties te zien. ‘Mensen vragen ook…’. Google probeert hiermee zo efficiënt mogelijk antwoord te geven op je vraag. Zie ook het voorbeeld hieronder.
Het is natuurlijk heel interessant als jouw artikel in dit lijstje voorkomt. De kans dat iemand hierin doorklikt naar je website is groter dan als je onderaan de pagina staat bijvoorbeeld. Je vergroot de kans dat je zo’n ‘featured snippet’ wordt aanzienlijk door zo letterlijk mogelijk antwoord te geven op vragen.
Zet bijvoorbeeld ‘Hoe lang moet je broccoli koken? Broccoli moet je 4 minuten koken.’ in je tekst. (Pin me hier niet op vast trouwens, ik ben geen broccoli-expert.)

Featured snippet: goed voor vindbaar maken website

6. Linken!

Dit is een ontzettend belangrijk onderdeel. Ik heb het dan zowel over interne als externe links. Het is ook een ontzettend uitgebreid onderdeel, dus verdiep je hier vooral in als je meer wilt weten. Kort gezegd is doorlinken van je ene pagina naar een andere interessant, omdat Google dan de structuur van je website steeds beter begrijpt. Welke pagina is belangrijk, welke minder?

Doorlinken naar externe websites is vooral interessant voor die andere websites. Jij wilt dus vooral graag dat anderen naar jouw website doorverwijzen. Voorwaarde daarbij is wel dat die andere websites van goede kwaliteit zijn en te maken hebben met de onderwerpen waar jij het zelf ook over hebt.

Zelf aan de slag

Dit was het voor vandaag. Je hebt 6 tips gelezen over hoe je de website van jouw bedrijf beter vindbaar kunt maken. Het is tijd om aan de slag te gaan. Uiteraard is dit geen uitputtende lijst. Er zijn nog veel meer dingen die meespelen en die kunnen helpen bij het vindbaar maken van je website. De marketingexperts van SGNM kunnen je daar nog veel meer over vertellen. Zij helpen je graag. Neem eens vrijblijvend contact met ons op via onderstaand formulier om te ontdekken wat we voor jou kunnen betekenen!

Contactformulier - Kort

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.