Hoe de Golden Circle jou helpt met contentmarketing

Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker

Waarom doe je wat je doet? Hoe zorg je dat je doelgroep betrokken is bij je merk? Contentmarketeers en copywriters gebruiken constant verschillende tactieken om de interesse te wekken van de lezer. Maar hoe val je als organisatie nu op tussen de rest? Een belangrijke vraag, want een organisatie met een krachtig verhaal blijft langer hangen. 

Heb je weleens gehoord van de Golden Circle van Simon Sinek? We frissen je geheugen even op. De Golden Circle bestaat van binnen naar buiten uit: waarom, hoe en wat. Met dit hulpmiddel weet je waarom je als organisatie ooit bent begonnen en wat je kracht is. Hoe makkelijk het ook klinkt, meestal wordt deze vraag vergeten als een organisatie schrijft over hun merk, product of dienst.

Het belang van de waarom-vraag

Vaak zie je in reclame-uitingen of andere commerciële teksten dat de producteigenschappen of de organisatie zelf centraal staan. Maar is dit echt wat de doelgroep wil weten? Nee, eigenlijk niet. Zij willen weten wat jouw product of dienst hen oplevert. Ze willen een organisatie in wie ze zich herkennen, die hen begrijpt. De vraag die je jezelf dus zou moeten stellen is: ‘Waarom doe je wat je doet?’. Inspirerende organisaties als de Vegetarische Slager, Tesla, IKEA en Tony’s Chocolonely hebben dat goed voor elkaar. Zij weten heel goed waarom ze doen wat ze doen en dat heeft alles te maken met innovatie, duurzaamheid en eerlijkheid.

Een ander voorbeeld van waarom het zo belangrijk is om de waarom-vraag helder te hebben: ieder jaar brengt Synergie een lijst van de meest interessante organisaties uit, waarin rekening wordt gehouden met verschillende punten. Hoewel de organisaties dus op allerlei punten van elkaar kunnen verschillen, hebben ze ook zeker iets gemeen: ze hebben allemaal een ijzersterke boodschap achter hun merk of product.

Zo achterhaal jij de 'waarom' van jouw organisatie

Je bent vaak zo druk bezig met de ‘wat’ van je organisatie, met je producten en diensten, dat je zo voorbij gaat aan de ‘waarom’. Hoe kom jij daar dan toch nog achter? Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Wat is het belang van jouw merk of product?
  • Waarom doe je als organisatie wat je doet? Waarschijnlijk doe je wat je doet met een goede reden.
  • Draagt jouw product bijvoorbeeld bij aan innovatie, duurzaamheid of eerlijkheid? Straal dit uit naar je doelgroep. Een unieke gedachte achter een merk of product onderscheidt jou van je concurrenten.  

Hulp nodig? SGNM helpt je graag verder om tot de why van jouw organisatie te komen. 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.