Ben jij voor dit jaar al klaar met SEO-contentmarketing? Misschien wel!

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Heb jij dit jaar regelmatig content gemaakt? Dan hoef je nu voor de rest van het jaar waarschijnlijk niks nieuws meer te maken! Huh? Hoezo niet? Je moet toch zorgen voor een constante stroom aan interessante artikelen? En waar moet je dan socialmediaberichten over maken, waar ga je je tweewekelijkse nieuwsbrief mee vullen?  “Create once, distribute and optimize forever!” Dat zei marketingexpert Ross Simmonds onlangs in een webinar over SEO. En hij had absoluut gelijk. Ik leg je uit waarom.

Stappenplan SEO

Als je met SEO-contentmarketing aan de slag gaat, doe je vaak het volgende: je bedenkt een onderwerp – hopelijk alvast gebaseerd op een interessant zoekwoord – en schrijft een artikel. Vervolgens plaats je het artikel en duik je weer opnieuw je zoekwoordenonderzoek in. Waar gaat je volgende stuk over?

Op deze manier vergeet je eigenlijk de helft van het stappenplan voor succesvolle SEO-marketing. Dat plan bestaat namelijk uit vier stappen:

  • Research: je zorgt, voordat je gaat schrijven, dat je precies weet wie je doelgroep is. Waar heeft die behoefte aan, met wat voor vragen of problemen zit je doelgroep? Je doet een zoekwoordenonderzoek en brengt in kaart waar je doelgroep naar zoekt. Daaruit kies je vervolgens onderwerpen om content over te maken.
  • Create: je gaat aan de slag. Daarbij zorg je dat je heel goed de zoekvraag begrijpt: wat voor vraag/probleem/uitdaging heeft jouw doelgroep precies als ze dit zoekwoord/deze zoekwoordcombinatie invoeren in Google? En naar wat voor contentvorm zijn ze daarbij op zoek? Bijvoorbeeld: iemand die ‘hoe zet je koffie?’ googelt, wil een duidelijk stappenplan. Dat kun je opschrijven, maar misschien is een video hierbij wel veel handiger.
  • Distribute: dit is alles wat er gebeurt vanaf het moment dat je op ‘Publiceer’ klikt. Dit is een eindeloos proces. Als je blog of video eenmaal online staat, ben je nog niet klaar. Dat zou zonde zijn! Knip je content op in eindeloze kleine stukjes en deel die verspreid over de komende maanden op social media of in je nieuwsbrief bijvoorbeeld.
  • Optimize: een belangrijk onderdeel van SEO is optimaliseren. Wat kun je nog verbeteren voor de vindbaarheid? Vergelijk jouw blog bijvoorbeeld met die van anderen die hoger ranken. Wat doen zij beter? Leer daarvan. Update je best bekeken blogs daarnaast eens in de zoveel tijd met nieuwe cijfers, informatie of andere afbeeldingen. Pas dan ook de publicatiedatum aan en je hebt gewoon weer een nieuw stuk content met minimale moeite. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Aan de slag

Deze laatste twee stappen worden vaak vergeten, maar dat is ontzettend zonde! Als je dit jaar al een hele reeks blogs hebt geschreven, kun je die in de laatste maanden van dit jaar hergebruiken en verbeteren. Zo heb je meer dan genoeg content om de komende maanden te vullen zonder dat je iets helemaal nieuws moet maken.

Klinkt goed, toch? Dus duik je contentvoorraad in en ontdek wat je allemaal kunt hergebruiken. Heb je daar hulp bij nodig? Weet je niet goed waar je moet beginnen of heb je andere (SEO-)marketingvragen? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op!

Contactformulier - Kort

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.