Content en koken: ze hebben meer met elkaar gemeen dan je zou denken

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Als je gaat koken zorg je er altijd voor dat je weet waar je mee bezig bent, toch? Dat je weet welke ingrediënten je nodig hebt, hoe de oven werkt of hoe lang je iets moet koken. Als je veel ervaring hebt, kun je koken zonder recept, maar als je geen expert bent is het belangrijk dat je alle informatie in huis haalt. Doe je dat niet, dan mislukt het gegarandeerd. Zo is het ook met contentmarketing: als je niet precies weet waar je mee bezig bent of als je niet genoeg informatie hebt, gaat je content nooit bereiken wat je hoopt. Met onderstaande basisprincipes voorkom je dat je je content, net als dat mislukte recept, in de prullenbak kunt gooien!

1. Ken je doelgroep

Krijg je vegetariërs over de vloer, dan kun je beter geen rollade maken. Voor iemand met een noten-allergie zet je geen borrelnoten op tafel. Hetzelfde geldt met contentmarketing. Ken je doelgroep! Weet wie je jouw content voorschotelt en hoe.

In je teksten kaart je meestal het probleem van je doelgroep aan. Daarna bied je met jouw product/dienst de oplossing voor dat probleem. Dat lukt pas als je weet wie je doelgroep is en wat hun probleem is. Ook pas je je tone of voice aan je doelgroep aan. Zorg dat je op de juiste manier communiceert: dus geen jargon voor een doelgroep die dat niet kent, geen ‘u’ bij een jonge doelgroep.

2. Ken je onderwerp

Heb je nog nooit asperges gemaakt? Dan haal je ergens informatie op over hoe je dat nu voor het eerst wel doet. Of dat nu is via internet, via de verpakking van het product of zelfs via een belletje aan je ouders. Zo is het ook met contentmarketing. Als je schrijft over een onderwerp dat je niet helemaal begrijpt of waar je niet genoeg van af weet, val je zo door de mand. Je mist belangrijke informatie of weet niet goed wat de kenmerken van een product voor voordelen bieden aan je doelgroep. Daarom haal je informatie op voordat je aan de slag gaat. Je zorgt dat je je onderwerp door en door kent. 

Dit is ook precies waarom je als kookexpert niet per se een recept nodig hebt: alle belangrijke kennis heb je al in je zitten. Als jij als contentmarketeer schrijft over een onderwerp waar je al zelf alles van weet, heb je geen interviews of onderzoek meer nodig. Maar ben je geen expert, dan is dat juist heel belangrijk!

3. Bonustip: zorg ervoor dat de gehele ervaring goed is

Er komen vrienden op bezoek. Je maakt het huis gezellig, dekt de tafel en zet een muziekje aan. Dan ga je niet ineens bij het hoofdgerecht de tafel afruimen en met het bord op schoot op de bank verder eten toch? Je zorgt ervoor dat de hele avond leuk is. En als ze de volgende keer terugkomen wil je ook dat het weer gezellig is. Contentmarketing werkt net zo: jouw klant ervaart jouw bedrijf van begin tot eind op een bepaalde manier. Van de allereerste ervaring tot lang na de aankoop van een product. Zorg dat die ervaring altijd en overal goed is en dat jouw bedrijf altijd en overal herkenbaar is. Dat noem je ook wel omnichannel marketing.

Voor meer tips en informatie hierover, kun je terecht op: https://sgnm.nl/category/omnichannel/

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.