Contentaanpak: inspelen op emotie als belangrijke tool in de B2B-markt

Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker
Mandy Bakker

Als (content)marketeer speel je in op de behoeften van verschillende klanten in zowel de B2C-markt als de B2B-markt. De B2B-markt werd lang gezien als een compleet ander hoofdstuk op het gebied van contentmarketing. B2B-marketing is in veel opzichten anders dan de B2C-markt. Maar, hebben de buyer-persona’s in de B2B-markt op een bepaald vlak ook niet gewoon de behoefte aan een merk dat inspeelt op emotie en gevoel?

Vertaalslag in denkwijze B2B-markt

Onlangs las ik een interessant artikel  van Jodi Harris met een mooie quote:

“Hoewel B2B-aankoopbeslissingen vaak complexer zijn dan B2C-aankopen, worden ze nog steeds gemaakt door mensen. Mensen zetten hun B2C-brein niet uit, als ze een B2B-aankoop doen.”

Zelf vind ik dit een mooie uitleg. Natuurlijk zijn er belangrijke verschillen tussen de B2B-markt en de B2C-markt, maar er bestaat ook een overeenkomst. De B2B-klanten blijven ook gewoon mensen die hun B2C-brein gebruiken bij aankopen. Als (content)marketeer is het goed om na te denken over praktische informatie die een B2B-klant daadwerkelijk nodig heeft, maar ook hoe een product of dienst meer kan inspelen op het gevoel. 

Gebruik emotie als belangrijke tool

Mijn collega schreef een mooi stuk over het gebruik van emotie in de B2B-marketing. Lees hier hoe je impact maakt met emotie in de B2B-marketing.  Ik ben van mening dat een bepaalde B2C-aanpak de B2B-klant ook aanspreekt. Voorbeelden van vragen die gesteld kunnen worden bij contentmarketing: 

  • Naar welke oplossing is de B2B-klant op zoek?
  • Wat maakt jouw product of dienst waardevol voor de B2B-klant? 
  • Wat maakt jouw bedrijf authentiek?
  • Welk verhaal zit er achter je merk (product of dienst)? 
  • Is er social proof ter onderbouwing van de onderscheidendheid?

Bron: Content Marketing Institute

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.