Contentmarketing: dood of juist springlevend?

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Er was ooit een Facebook-pagina genaamd “Google Poëzie”. Op deze pagina werden gedichtjes gedeeld die als het ware verborgen zaten tussen de zoekregels van Google. Helaas is de laatste post op deze pagina van 2016 en ik had er al lang niet meer aan gedacht, tot vandaag. Vandaag tikte ik namelijk “content marketing is…” in en ik kreeg niet alleen een mooi gedichtje, maar ook leerzame resultaten.

Het gedicht

Content marketing is

  • the only marketing left
  • a commitment, not a campaign
  • king
  • dead

Dit waren de eerste opties die Google voorstelde. Ik vind het een mooie volgorde, die hopelijk niet de daadwerkelijke levensloop van contentmarketing voorspelt. Het is echter wel een heel tegenstrijdig rijtje. Is het nu levend of dood? Als contentmarketeer geloof ik natuurlijk volledig in dat eerste. Opvallend genoeg bevestigden de artikelen die ik vond toen ik vervolgens “content marketing is dead” googelde dat ook.

Inhoud en storytelling

De eerste hit die ik kreeg, was een artikel van dreamgrow.nl. Zij stelden: “Content marketing has changed, and the experts say it is all about the story.” Niet dood dus, maar veranderd. De boodschap van het artikel: vroeger kon je er nog mee wegkomen een artikel te schrijven zonder veel inhoud, maar wel vol met zoekwoorden, tegenwoordig kan dat niet meer. Zorg voor inhoud, kom erachter wat jouw doelgroep wil weten en met welke problemen zij zitten en speel daarop in. En doe dat in de vorm van storytelling. (Lees hier het volledige artikel: https://www.dreamgrow.com/content-marketing-is-dead/)

Inhoud (2)

De tweede hit stelde iets vergelijkbaars: “There will never be a world without content. It will look different from today and be delivered in new ways but content is what informs, inspires and incentivizes.” Volgens de schrijver van dit artikel zijn veel bedrijven helemaal klaar met het produceren van massa’s content en lezers hebben genoeg van het lezen van irrelevante content zonder toegevoegde waarde. We moeten dus terug naar content met inhoud. (Lees hier het volledige artikel: https://www.cmswire.com/digital-marketing/content-is-dead-and-we-killed-it/)

Inhoud en storytelling (3)

In zoekresultaat nummer drie lees ik dat het bij contentmarketing gaat om het vertellen van een verhaal. Mensen lezen graag verhalen, zeker als ze goed verteld worden. “It’s not content marketing that’s dead; it’s bad content marketing strategies that need to go. Content that involves clickbaiting is certainly dead at this point.” (Lees hier het volledige artikel: https://yourstory.com/mystory/is-content-marketing-dead)

Conclusie

Ik kan nog wel even doorgaan, maar de boodschap lijkt me duidelijk. Contentmarketing is zeker niet dood, maar inhoudsloze stukken maken, schrijven zonder dat je weet wat jouw doelgroep precies nodig heeft, kan echt niet meer. Er wordt zoveel content geproduceerd, dat je met sterke stukken moet komen, die toegevoegde waarde bieden, om op te vallen bij je doelgroep. Doe dat goed, dan komen ze bij je terug voor meer. En dat is precies wat je wil.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.