Beetje bij beetje sluipt Kerst mijn huis in. Ik weet het, het is nog vroeg. Sinterklaas is nog niet eens geweest. Maar mijn kerstboom staat al een week of twee. Vorige week hing ik bovendien een nieuw kerstlichtjessnoer op en deze week kreeg mijn sneeuwvlok een plekje aan de deurklink. Wat zal ik volgende week doen? Ondanks dat het (voor sommigen dan) nog wat vroeg is om al vol in de kerstsferen te zitten, is het wel al een uitgelezen moment om te kijken wat Kerst voor jouw contentmarketing kan betekenen!
Contentmarketing is vooruit plannen. Daarom is het goed om nu, ongeveer een maand voor Kerst, vast uit te werken wat je de komende maand gaat doen. Zo zorg je ervoor dat alles wat je doet uitgedacht is, met elkaar samenhangt en het optimale resultaat bereikt. Dat is beter dan op het laatste moment gehaast nog een kerstmailing versturen bijvoorbeeld, zonder dat je goed hebt nagedacht over het doel ervan.
Tip 1: een kerstmailing
Die kerstmailing is wel een van de dingen die bovenaan mijn lijstje staat als het gaat om contentmarketingideeën voor de komende tijd. E-mail is een zeer effectieve marketingtool: je ontvangers hebben zich namelijk altijd (dat is verplicht) zelf ingeschreven voor je mailinglijst. Ze zijn dus echt geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Stuur vlak voor Kerst een mailing naar al je volgers, met daarin kerstwensen. Of: bedenk een speciale kerstaanbieding voor trouwe lezers/klanten.
Tip 2: blik terug of vooruit
Kerst betekent dat het jaar bijna voorbij is, en dat er een nieuw jaar voor de deur staat. Wat zijn de mooiste momenten van het afgelopen jaar? Welke contentitems zijn zo de moeite waard dat je ze nog eens opnieuw kunt delen? Denk aan een post met ‘De meest populaire blogs van afgelopen jaar’, ‘De drie leukste video’s van 2020’, et cetera.
Voor vooruitblikken is het nu ook het uitgelezen moment. Wat heb je op de planning staan?
Tip 3: maak het persoonlijk
Wat doet jouw bedrijf rondom de feestdagen? Hebben jullie een ugly Christmas sweater-borrel? Staat er een kerstboom in jullie kantoor? Kerstdiner met alle collega’s? Dit jaar zal er veel online gebeuren, maar ook een screenshot van jullie online kerstborrel is erg leuk om te delen via social media. Het laat zien wie jullie zijn als bedrijf. Maak het persoonlijk! Zorg dat het past bij jullie positionering. Het is bovendien ook een leuke bijdrage aan je employer brand.
Maak van december een succesvolle maand op het gebied van contentmarketing met deze tips. Een goed excuus om nu al in de kerstsferen te komen toch? Zet die kerstboom maar vast op dus!
PS Wil je meer leuke voorbeelden bij bovenstaande tips en nog meer inspiratie voor contentmarketing rond de feestdagen? Lees dan dit artikel: https://www.toprankblog.com/2016/12/holiday-content-marketing/