Contentmarketing is net zoiets als daten

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Zwetende handpalmen, dertig keer de spiegel kijken en een lijstje in je hoofd met onderwerpen waar je over kunt praten, want ‘stel je voor dat het ongemakkelijk wordt’. Vooral de aanloop naar een eerste date kan zenuwslopend zijn. Het is al een aantal jaar geleden dat ik heb gedatet, maar het lijstje dat ik laatst op LinkedIn tegenkwam, waarin marketing werd vergeleken met daten, was nog steeds heel herkenbaar. Het geldt bovendien ook voor contentmarketing. Ik vertel je waarom, en hoe je een tweede date scoort!

Het lijstje waar ik het over heb werd geplaatst door Daniel Murray en gaat als volgt. Zowel voor (content)marketing als voor daten geldt:

  1. De eerste indruk is heel belangrijk
  2. Je hebt een type = jouw doelgroep
  3. Je moet jezelf onderscheiden van de rest
  4. Je moet authentiek zijn
  5. Het is belangrijk dat ze aan je denken
  6. Je moet vertrouwen opbouwen, vanaf het eerste moment
  7. Praat niet alleen over jezelf, het draait niet alleen om jou
  8. Je doet geen aanzoek (vraagt ​​om de verkoop) tijdens de eerste ontmoeting
  9. Doorverwijzingen van anderen helpen!

Willen jullie elkaar nog een keer zien?

Het lijstje deed me denken aan een spreuk die ik al vaker ben tegengekomen: ‘Content marketing is like a first date. If all you do is talk about yourself, there won’t be a second date.’ Ik heb het al vaker gezegd in mijn blogs en ik blijf het herhalen: het gaat niet om jou of om je product/dienst. Die technische kenmerken en dergelijke komen later wel. Vertel jouw doelgroep eerst eens wat het hen oplevert. Wat voor probleem, uitdaging of vraag heeft jouw doelgroep? En op welke manier biedt jouw product of dienst daar een oplossing of antwoord voor? Herkent je doelgroep zich en krijgen ze het gevoel dat jij hen verder kunt helpen, dan komt die ‘tweede date’ er wel. 

Het ja-woord

Ik kan de vergelijking zelfs nog verder trekken: ben je eenmaal getrouwd, dan kun je nog niet achterover leunen. Heeft iemand iets bij jou gekocht? Dan ben je nog niet klaar. Net zoals in een echt huwelijk, moet je ook aan je ‘huwelijk’ met je klant blijven werken. Ik ben geen relatie-expert, maar moeite voor elkaar blijven doen (= stuur bijv. een mailtje na de aankoop om te vragen of alles naar wens was, bied korting aan bij de volgende aankoop) en elkaar helpen bij problemen (= een goede klantenservice) zijn volgens mij het minimale. 

Murray stelde in zijn LinkedInbericht aan zijn volgers de vraag op welke manier de vergelijking nog meer gold. Gezien het aantal reacties kan het lijstje nog wel vijf keer zo lang gemaakt worden. Kun jij er ook nog een paar bedenken? Pas ze toe op jouw contentmarketing!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.