Contentmarketing: zes bouwstenen voor succes

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Vijf W’s, één H – weet jij ze nog? Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. De 5W1H-methode bestaat uit zogenoemde topische vragen. Ze komen uit de journalistiek en je kunt ze ook voor contentmarketing gebruiken. Darcy Schuller schrijft in een artikel op business2community.com over de zes bouwstenen die je nodig hebt om succes te bereiken met contentmarketing: dat zijn precies die vijf W’s en één H.

Je kunt de 5W1H-methode op allerlei manieren inzetten. Op de middelbare school gebruikte je het om een tekst te analyseren, het onderwerp duidelijk te krijgen. Bij projectmanagement wordt het vaak gebruikt voor probleemformulering. Bij contentmarketing zet je ze vooraf in, als bouwstenen dus, die je helder moet hebben voordat je begint:

  1. Waarom ga je aan de slag met contentmarketing? Voordat je ergens aan begint, is het belangrijk dat je je doel helder hebt. Hoe weet je anders aan het eind of het is gelukt en of je dus goed bezig bent?
  2. Wie is je doelgroep? Breng ze in kaart, maak persona’s. Zo weet je precies wat de kenmerken, behoeftes en problemen van je doelgroep zijn en kun je daarop inspelen.
  3. Wat vertel je met je content? Met behulp van bijvoorbeeld zoekverkeer kun je achterhalen waar jouw doelgroep interesse in heeft. Maak content over de onderwerpen die ze interessant vinden. Belangrijk daarbij is volgens Schuller: “Don’t just put out content and call it a day.” Gooi je content niet zomaar over de (virtuele) schutting. Je doelgroep heeft vragen, reageert, wil meer weten n.a.v. die content en daar moet je op inspelen. Zo bouw je een band met hen op voor de lange termijn.
  4. Hoe verpak je je boodschap? Ga je voor blogs, nieuwsbrieven, socialmediaberichten, video’s of enkele van de vele andere mogelijkheden? Leuke tip van Schuller: de ABT-regel. Deze afkorting werkt ook in het Nederlands: Altijd Blijven Testen (Always Be Testing).
  5. Wanneer plaats je de content? Regelmaat is belangrijk. Stuur je elke twee weken op donderdag een supergoede nieuwsbrief uit, dan gaat je doelgroep daar echt op wachten. Doe je dat onregelmatig, dan werkt dat niet.
  6. Waar plaats je je content? Als je weet wie jouw doelgroep is, weet je ook waar ze zich bevinden en dus via welke kanalen je hen kunt bereiken.

Hoewel Schuller niet letterlijk zegt dat je de bouwstenen in deze volgorde moet gebruiken voor succes, lijkt het in het artikel wel zo. Let daar dus op! Het is niet handig om eerst de Hoe (4) in kaart te brengen en dan pas de Waar (6). Kom je er namelijk achter dat jouw doelgroep bijvoorbeeld niet op social media zit, dan heeft het ook geen zin om je content te verpakken in socialmediaberichtjes. Ik zou de Waar dus boven de Hoe zetten. Verder is het een mooi lijstje en ik raad je aan om het originele artikel ook eens te lezen voor nog meer uitleg en extra tips.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.