Contentmarketing: zet metaforen in voor topteksten die jouw doelgroep aanspreken

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Stijlfiguren: ons taalgebruik is ermee doorspekt. Hoewel je soms niet eens door hebt dat je ze gebruikt (herkende jij ‘doorspekt’ als zodanig?), zijn ze regelmatig ontzettend krachtig. Goede beeldspraak zet je aan het denken, laat je voelen en is daarom onmisbaar voor goede contentmarketing. We bespreken in dit artikel hoe je metaforen en simile (vergelijkingen) kunt inzetten om topteksten te schrijven die je verbinden met je lezers.

“Een metafoor is een uitnodiging om iets te begrijpen – en als dat dan gebeurt, ontstaat er een intiem moment tussen twee geesten en dat is heel bevredigend, aangenaam en betekenisvol”, volgens Hélène Schumacher in een artikel van de BBC. Dat werkt zo in een gesprek, maar ook met content. Als contentmarketeer kun je op afstand toch een connectie maken met je lezer met behulp van metaforen. Begrijpt de lezer jou, dan vindt hij of zij dat prettig en ontstaat er dus een positieve connectie.
Daarentegen geldt ook: maak je je metafoor te vergezocht, dan ontstaat er slechts onbegrip. Zo’n negatieve associatie met jouw tekst (en in het verlengde daarvan met jouw product of dienst) wil je natuurlijk juist voorkomen.

In het artikel van Schumacher worden twee types beeldspraak uitgelicht: metaforen en simile (vergelijking). Een metafoor is een impliciete vergelijking, waarbij je datgene wat je eigenlijk bedoelt niet noemt. Denk aan ‘Het schip van de woestijn’ als je het eigenlijk hebt over een kameel. En als we het hebben over ‘Het glazen plafond’, bedoelen we dat meestal niet letterlijk, dan hebben we het over een onzichtbare barrière die vrouwen tegenhoudt in het verkrijgen van topfuncties. Bij simile/vergelijking maak je beide onderdelen expliciet. Denk aan de uitspraak ‘Hij lacht als een boer met kiespijn’ of ‘Mijn buurman is zo gek als een deur’.

Wat is nu een goede metafoor of vergelijking? Ik kan je helaas geen voorbeelden geven, want dat is volledig contextafhankelijk. Wat ik wel kan doen, is je een aantal tips geven. Een goede metafoor:

  • Is geen cliché. Veel metaforen zijn zo ingebakken in ons dagelijks leven dat we helemaal niet meer merken dat het beeldspraak is. Dan hebben ze dus ook geen (of veel minder) effect meer. Probeer iets te vinden dat net even anders is.
  • Hoeft niet ingewikkeld te zijn. Veel metaforen komen gewoon uit ons dagelijks leven. Bedenk waar jouw lezer zich mee bezig houdt en wat hem of haar aanspreekt.
  • Hoef je niet te forceren. Lukt het niet, kun je gewoon niets bedenken om jouw product of dienst mee te vergelijken? Dan houdt het op. In dat geval is geen vergelijking sterker dan een te vergezochte vergelijking.

Voor meer inspiratie en achtergrond is het artikel van Schumacher zeker de moeite waard om eens te lezen.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.