De Elsschotproef: een honderd jaar oude tip voor betere content

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Toen de Vlaamse schrijver en dichter Willem Elsschot ruim honderd jaar geleden zijn eigen reclamebureau oprichtte, had hij zich waarschijnlijk nooit kunnen voorstellen hoe zijn vak er in 2020 uit zou zien. Met de komst van het internet en het ontstaan van ‘online’ is er veel veranderd. Daarom is het best bijzonder dat een naar hem vernoemde schrijftechniek nu nog steeds onveranderd goed werkt: de Elsschotproef. Honderd jaar geleden werd die al door Elsschot toegepast voor betere content. Ik vertel je graag hoe het werkt.

Eind vorig jaar schreef ik al een artikel over ‘Schrijven is schrappen’ als belangrijk uitgangspunt bij het maken van content. Kom snel ter zake. Je doelgroep scant de tekst waarschijnlijk eerst, om erachter te komen of het echt de moeite waard is uitgebreid te lezen. Dan is het belangrijk dat jouw titel en de inleiding duidelijk aangeven waar de tekst over gaat. Voor de leesbaarheid is het daarnaast belangrijk dat je wollig taalgebruik en passief schrijven vermijdt.

De Elsschotproef: hoe werkt het?

Met de Elsschotproef wordt eigenlijk hetzelfde gedaan, maar kun je nog een klein stapje verder gaan. Schrap zoveel woorden als je kunt en ga daar net zolang mee door totdat je op het punt komt dat je tekst zijn intentie verliest. 

Als ik dat doe met voorgaande twee zinnen, gebeurt het volgende. Eerst schap ik alle onnodige woorden: 

“Met de Elsschotproef wordt eigenlijk hetzelfde gedaan, maar kun je nog een klein stapje verder gaan. Schrap zoveel woorden als je kunt en ga daar net zolang mee door totdat je op het punt komt dat je tekst zijn intentie verliest.”

Als ik de zin dan ook nog omschrijf, o.a. van passief naar actief, blijft het volgende over:

“Met de Elsschotproef doe je hetzelfde, maar ga je een stapje verder. Schrap zoveel mogelijk woorden, tot het punt dat je tekst zijn intentie verliest.” 

Zo ga ik van 41 naar 25 woorden; een stuk korter. En zeg nu zelf, de laatste versie leest een stuk lekkerder dan de eerste, toch? Pas de Elsschotproef ook eens toe op jouw teksten en kijk wat er gebeurt. Hoe korter, maar vooral hoe duidelijker jouw boodschap, hoe groter de kans dat die goed aankomt bij je lezer en dat je jouw beoogde effect bereikt met je content.

PS Vraag je je tijdens het lezen van dit artikel al de hele tijd af waar je die naam toch van kent? Elsschot zal bij de meeste mensen vooral bekend zijn vanwege zijn boek Lijmen/Het been, dat op de leeslijst voor Nederlands stond vroeger.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.