De kunst van het interviewen: drie tips waarmee jij jezelf in een expert op het gebied van elk willekeurig onderwerp verandert

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Kijk eens om je heen. Wat zie je? Ik heb onder andere een kop koffie voor mijn neus staan, een computerscherm en een bakje met pennen. Als er nu bij ons op kantoor iemand binnenstapt die één van deze drie dingen verkoopt en aan mij vraagt of ik daar content voor hem of haar over kan maken, zeg ik ja. Ook al weet ik helemaal niets van computerschermen en heb ik geen idee wat voor koffie ik precies drink. Een goede contentmarketeer kan volgens mij over élk onderwerp goede content maken dankzij één hele belangrijke vaardigheid: interviewen. Wat is het geheim?

Als je ergens content over maakt, is het belangrijk dat je een expert bent op het gebied van dat onderwerp. Gelukkig hoef je om dat te worden niet telkens eerst terug de schoolbanken in. Voor elk onderwerp bestaan er namelijk al heel veel experts. De kunst is om de informatie die jij nodig hebt om een toptekst te maken uit het hoofd van die mensen te krijgen. Op searchenginejournal.com kwam ik onlangs een aantal handige tips tegen, die ik graag met je deel en waaraan ik er nog één toevoeg.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Als je onvoorbereid aan een interview begint, heb je geen idee waar het gesprek gaat eindigen. Grote kans dus dat je niet eindigt met de informatie die je nodig had. Stel van tevoren vragen op die je wilt doorlopen. Daarnaast helpt het ook om alvast online wat onderzoek te doen naar het onderwerp. Misschien zijn er belangrijke trends of ontwikkelingen gaande waar je vragen over kunt stellen.

Neem je interview op

Als je constant bezig bent met aantekeningen maken, is het veel moeilijker om goed te luisteren naar wat de ander zegt. Neem je interview daarom op. Dan hoef je je niet druk te maken over of je straks nog wel die belangrijke punten kent. Op schijfvis.nl, in een ander lijstje met tips voor interviews, wordt echter wel weer de tip gegeven om niet het hele interview terug te luisteren. “Dat kost enorm veel tijd, en de spontaniteit gaat uit het schrijfproces.” Daar ben ik het wel mee eens. Zelf maak ik vaak een korte aantekening met een kernwoord of uitroepteken als er iets wordt gezegd dat ik later even terug moet luisteren, zodat ik het na afloop sneller kan vinden in de opname.

Vraag door

Een van de basistips die ik eigenlijk mis in beide lijstjes, is: vraag door. Soms voel ik me tijdens een interview wel eens een beetje als een klein kind in de waarom-fase, maar zo krijg ik wel de beste antwoorden en de meeste informatie. Accepteer niet zomaar een antwoord, maar vraag door. Waaróm is dat zo? Waar blijkt dat uit? Hoe werkt dat precies? En, die tip geeft schrijfvis.nl dan weer wel: Kun je daar een voorbeeld van geven?

Dankzij een goed interview verander jij jezelf in een mum van tijd in een expert in elk willekeurig onderwerp. De volledige bovengenoemde lijstjes kun je hier terugvinden: schrijfvis.nl en searchenginejournal.com.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.