De perfecte kopregel schrijven – 7 eenvoudige tips!

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Welke titel triggert jou meer? ‘Nederlanders gaven in het laatste kwartaal van 2019 steeds minder geld uit’ of ‘Alle Hollanders zijn gierig’? De kop is het belangrijkste onderdeel van een tekst. Een kop verleidt iemand om te starten met lezen – of laat diegene juist afhaken. In dit artikel geef ik een aantal tips hoe je een triggerende kopregel schrijft.

Waarom is de kopregel belangrijk?

Zoals ik hierboven al aangaf, is een kopregel het eerste wat opvalt. Dit is dé binnenkomer. Daarnaast draagt een triggerende kopregel eraan bij dat je beter wordt onthouden als bedrijf/onderneming. Er zijn nog duizenden andere experts in jouw vakgebied die precies doen wat jij ook doet. Als mensen door hun mailbox, socialmediakanaal of Google resultaten scrollen, wil je dat ze stoppen bij jouw bericht. Hieronder benoem ik een aantal veelgemaakte fouten waardoor lezers al snel afhaken. Ik eindig het artikel met wat praktische tips waarmee jij unieke kopregels kunt schrijven die afwijken van die van de concurrent.

Dit moet je dus niet doen..

  • Een veel te lange kopregel schrijven: als je een te lange kopregel gebruikt, wordt deze hoogstwaarschijnlijk afgesneden op social media, in zoekmachines of in je e-mail. Daarnaast zijn mensen lui; een korte krachtige kopregel leest een stuk prettiger dan een lange, ingewikkelde regel. Vermijd teveel extra informatie.
  • De onbegrijpelijke kopregel: vermijd lastig taalgebruik en vakjargon als jouw doelgroep dit niet begrijpt. Schrijf in de taal die jouw doelgroep aanspreekt. 

Hoe schrijf je dan wel een goede kopregel? Check de tips hieronder!

7 tips voor een prikkelende kop

  1. Gebruik een citaat: ‘Na het lezen van de vacature wist ik het zeker, dit is het beste bedrijf ooit.’
  2. Voeg een alliteratie toe: SGNM: superslimme, strategische advertenties op maat voor jouw bedrijf’.
  3. Stel een vraag: dit is waarschijnlijk de meest toegepaste variant, omdat deze het eenvoudigst is om te bedenken. Het is geen slechte tactiek, maar als je je net nog iets meer van de concurrent wil onderscheiden, zou ik voor een andere variant kiezen.
  4. Gebruik een opsomming: mensen houden van lijstjes. Een kopregel waarin wordt gemeld dat er een opsomming in de tekst voorkomt, leidt tot meer lezers.
  5. Pas rijm toe: ‘Krijgt u ook kuren bij het schrijven van een brochure?’
  6. Gebruik een vooroordeel: zoals ik de introductie eigenlijk begon: ‘Alle Hollanders zijn gierig’. Vooroordelen triggeren mensen om verder te lezen, omdat ze zich aangesproken/aangevallen voelen. In de tekst kun je dan uitleggen hoe iets daadwerkelijk zit en nuanceer je de titel.
  7. Gebruik een metafoor: “Stop een tijger in je tank” (Esso).

Heb je hulp nodig bij het schrijven van pakkende socialmediaberichten of SEO-teksten? Onze contentmarketeers helpen je graag! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.