Een contentmarketingtip voor iedereen die bang is om te beginnen

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

“Every first draft is perfect because all the first draft has to do is exist. It’s perfect in its existence. The only way it could be imperfect would be to not exist.”

Deze uitspraak van de Amerikaanse romanschrijver Jane Smiley kwam ik afgelopen week tegen. En ik vond ‘m mooi. Ik merk vaak bij mensen die niet zo veel met contentmarketing bezig zijn dat ze graag hun teksten vanaf de allereerste zin meteen perfect willen hebben. Het eerste woord dat ze opschrijven zou al meteen goed moeten zijn. Dat legt er nogal veel druk op en maakt het moeilijk om te beginnen met je tekst. Ik kan je zeggen: dat is bij mijn teksten zeker niet het geval. Schrijven is voor een groot deel herschrijven. De kans dat je eerst geschreven zin in de uiteindelijke versie nog steeds precies hetzelfde is, is heel klein. En dat geeft helemaal niks.

In dezelfde week als dat ik de uitspraak van Smiley las, kreeg ik ook een e-mail binnen van contentmarketingexpert Ann Handley. Ik heb al wel vaker over haar geschreven, bijvoorbeeld dit artikel over hoe je slechte humeur kan zorgen voor goede content. Zij stuurde een mail met 10 goede voornemens om beter te worden in schrijven. Nummer 1 in haar lijstje: schrijf de eerste versie van je tekst zo snel als je kan. Het maakt niet uit of het goed is of niet, het is zelfs hoogstwaarschijnlijk vreselijk. Maar het begin is er wel.

Na een klein rondje op Google blijken nog wel meer mensen iets vergelijkbaars te hebben gezegd over de eerste versie van hun tekst. Ernest Hemingway bijvoorbeeld zou hebben gezegd: “The first draft of anything is shit.”

Mijn punt: contentmarketing lijkt soms lastig. Zeker als je je er niet dagelijks mee bezig houdt. Waar moet je beginnen? Waar schrijf je over? Is het wel goed genoeg? Allemaal heel begrijpelijke vragen, maar als je niet gewoon begint, weet je nooit of het je gaat lukken. Houd altijd je doelgroep voor ogen: daar schrijf je voor. Begin gewoon. En maak daarna gebruik van alle slimme tools die beschikbaar zijn om resultaten te meten. Zo weet je na een paar contentitems heel goed wat wel werkt en wat niet. Zo klinkt het eigenlijk best simpel, toch? Ik zou zeggen: aan de slag!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.