Een toptip voor knallende content: rijmen maar!

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

“Heerlijk, helder, Heineken.” Deze slogan heb je vast eerder gehoord. Klinkt lekker, toch? Als de bedenkers er “Lekker, fris, Heineken” van hadden gemaakt, was het een stuk minder goed blijven hangen. De kracht van deze zin zit namelijk in de alliteratie: drie woorden met een H achter elkaar. Vormen van rijm werken supergoed in je content. Ik leg je uit waarom en hoe je het zelf toepast!

Het is niet zomaar ‘een gevoel’ dat rijm beter werkt, ook uit onderzoek blijkt dat. Een groep mensen kreeg een aantal aforismen (korte, bondige uitspraken, zoals die van Loesje) voorgelegd en moest die beoordelen op hoe nauwkeurig en hoe waar ze die vonden. De aforismen met rijm erin werden beoordeeld als veel nauwkeuriger dan de zinnen zonder rijm.

Het onderzoek ging specifiek over aforismen, maar de resultaten gelden ook voor contentmarketing. Onderwerpregels van mails, teksten in advertenties, call-to-actions en koppen; ook hierin kun je rijm goed gebruiken.

Waarom werkt rijm goed?

Je hersenen zijn liever lui dan moe. Ze doen graag zo min mogelijk moeite om iets te verwerken. Een zin die rijmt, of dat nu volle rijm of bijvoorbeeld alliteratie is, is voor je hersenen veel makkelijker te verwerken. Die worden daar blij van, en jij dus ook.

Er zijn verschillende soorten rijm die je zelf goed kunt inzetten:

  • Alliteratie (beginrijm). Ik noemde het net al: Heerlijk, helder, Heineken. Bij alliteratie laat je meerdere woorden achter elkaar met dezelfde letter beginnen.
  • Halfrijm. Een mooi voorbeeld hiervan is het gedicht Awater, van Martinus Nijhoff. Binnen elke strofe staat een andere klinker als het ware centraal. De eerste zinnen van dit gedicht eindigen allemaal met een woord met een lange e:
    Wees hier aanwezig, allereerste geest,
    die over wateren van aanvang zweeft.
    Uw goede oog moet zich dit werk toe keren,
    het is gelijk de wereld woest en leeg.
    En een meer contentmarketing-gerelateerd voorbeeld: “Wil jij mooie grote ogen? Gebruik dan deze mascara!”
  • Volrijm. Dat is de meest bekende vorm. Ik rijd bijvoorbeeld altijd met de trein langs een bedrijf dat heel groot op de gevel: “Hout bestellen? Bosveld bellen!” heeft staan. Ik ben al even niet met de trein geweest, maar ik ken deze uit mijn hoofd: makkelijk te onthouden omdat het rijmt!

Aan de slag

Probeer het eens zelf, de volgende keer dat je content maakt! Je zult zien dat de teksten die je rijmend maakt, beter blijven hangen bij je doelgroep. En heb je er hulp bij nodig? Dan staan wij voor je klaar! Neem contact op om jouw contentmarketinguitdaging met ons te bespreken via:

Tel: 085-0030334

Mail: info@sgnm.nl

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.