Evergreen content: wat is het en waarom zou je het moeten maken?

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Ik las vanochtend een artikel met als titel “What Is Evergreen Content & Why Should You Care?” Een betoog dus vóór evergreen content (ik leg je hieronder uit wat het is). Halverwege het artikel schreef de auteur: “Is Evergreen Content Really Possible? Good question. The answer is yes. And no.” No? Een betoog voor iets wat niet mogelijk is? Heb ik dan mijn tijd verspild met het lezen van het stuk? Zeker niet. Ondanks dat het in zekere zin een onhaalbare vorm van content is, is het toch de moeite waard om je ermee bezig te houden. Ik vertel je waarom.

Laten we beginnen bij het begin: wat is evergreen content? “Evergreen content is content that lasts “forever,” constantly and consistently gaining you coveted links, organic traffic, and a huge and dedicated following”, volgens Julia McCoy van searchenginejournal.com

Je kunt content maken over een onderwerp als ‘De belangrijkste marketingtrends van 2020’, vindbaar op bijvoorbeeld ‘marketing( )trends 2020’. Dan is dat nu interessant, maar in 2021 zoekt vrijwel niemand daar meer op. En als je niet minstens tien keer per week iets nieuws plaatst (zoals bijvoorbeeld kranten), is de kans daardoor groot dat je geen constante stroom aan bezoekers trekt, terwijl je dat natuurlijk wel wil. Daarom heb je content nodig over tijdloze onderwerpen, zonder expliciete data, jaartallen of tijdsgebonden gebeurtenissen. Eventueel geoptimaliseerd op zoekwoorden waar op elk moment evenveel mensen op blijven zoeken. Evergreen content dus.

Niets is constant

Klinkt goed, maar tegelijkertijd ingewikkeld. Want zoals McCoy terecht aangeeft: eigenlijk is niets constant. De wereld verandert continu. Dingen die nu een zekerheid lijken, kunnen door nieuwe ontwikkelingen toch veranderen. Daarom is het belangrijk dat je je evergreen content eens in de zoveel tijd updatet.
Ga voor jouw bedrijf eens na wat evergreen onderwerpen zijn. Waar heeft jouw doelgroep altijd interesse in? Zoekwoordenonderzoek kan je daarbij helpen en in het artikel van McCoy vind je nog een tip.

Geen actuele onderwerpen?

Moet je dan dus actuele, maar tijdelijk belangrijke onderwerpen links laten liggen? Nee. Evergreen content is slim en ik raad je zeker aan om je er eens in te verdiepen. Dat wil echter niet zeggen dat je geen content zou moeten maken over vergankelijke zaken. 

Neem de coronacrisis. Over hopelijk niet al te lange tijd zoekt niemand meer op aan het virus gerelateerde zoektermen. Dat wil echter niet zeggen dat je er nu geen content over zou moeten maken. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld wetswijzigingen. In de aanloop naar een wijziging zoeken mensen er veel informatie over, maar als de wijziging eenmaal normaal is geworden, gebeurt dat slechts nog zelden. Maar omdat jij als bedrijf toen liet zien dat je op de hoogte was, verstand had van zaken en je doelgroep verder hielp, vergroot je de kans dat iemand daarna terugkomt met andere vragen.

Streef naar een combinatie van evergreen content en ‘tijdelijke’ content. En zoals altijd geldt: je doelgroep is het belangrijkst. Het gaat erom wat die wil. Kom je daaraan tegemoet, dan boek je de beste resultaten.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.