Hé sukkel! – Scheldwoorden en betere manieren om de aandacht van jouw doelgroep te trekken

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Voordat we beginnen: sorry, je bent natuurlijk helemaal geen sukkel en het was uiteraard niet mijn bedoeling om je te beledigen. Maar de kans is groot dat je aandacht werd getrokken door het scheldwoord hierboven. Ik zette slechts een wetenschappelijk onderbouwde tactiek in om je aandacht te trekken. Of dat nu echt de beste manier is om een lezer naar je blog of andere content te halen, valt te betwijfelen. Een belediging is waarschijnlijk niet de beste manier om mee te beginnen. Wat werkt beter?

Schelden als remedie

Als je mijn vorige blog hebt gelezen, weet je nog wel dat ik colleges over Taal volg in de bibliotheek van Arnhem. De afgelopen keer was er een psycholinguïst van de Universiteit Utrecht aan het woord, die sprak over de relatie tussen taal en emotie. Een van de dingen die hij vertelde, was dat scheldwoorden heel nuttig zijn. Scheld je zelf als je pijn hebt, dan is het wetenschappelijk bewezen dat het de pijn verlicht (hier lees je daar meer over). Scheldt iemand je uit, dan weet  je dat je waakzaam moet zijn, moet opletten. Misschien moet je wel vluchten of jezelf verdedigen. Scheldwoorden trekken je aandacht, zelfs als ze geschreven zijn.

Zien en lezen

Zoals ik al zei, met scheldwoorden de aandacht trekken van je doelgroep is waarschijnlijk niet erg verstandig. Hoe zorg je er dan wel voor dat je de aandacht van je beoogde lezers trekt met jouw content? Over hoe je dat op socialmedia doet, werd onlangs een interessante blog geschreven op convertwithcontent.com. Als eerste tip gaven ze het gebruik van gepersonaliseerd beeldmateriaal. Een stockfoto is leuk, maar een afbeelding waarin je ook direct jouw bedrijf herkent, is veel beter. Lees de rest van de blog hier.

Het artikel gaat echter voornamelijk over wat je rondom je content moet doen, niet wat je aan je blog of andere soort tekst zelf kunt verbeteren (of wat je nu al supergoed doet, natuurlijk). Daarom nog een andere tip. Naast wat je lezers als eerste zien, is het ook belangrijk om te kijken naar wat je lezers als eerst lezen. Dat is waarschijnlijk de titel. In deze blog van thenextweb.com vind je een uitgebreide lijst met tips over hoe je met je titel de aandacht trekt. Zeker ook eens de moeite van het lezen waard.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.