Gebruik jij deze slimme techniek voor contentmarketing al?

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

Water druppelt uit de tuinslang. Een slak kruipt tergend langzaam over een muurtje. Het is akelig stil. Je hoort niets behalve het ruisen van de wind. En dan ineens zwelt het geluid aan. Ambulances loeien op de achtergrond, het klinkt als chaos. Er komt een zwembad in beeld. In het water drijft een oog richting de skimmer. Is het een plastic oog of een mensenoog, vraag je je af? Het oog verdwijnt in de skimmer en dan ontdek je, tot je grote opluchting, dat het plastic was: het oog hoorde bij een groezelige, roze teddybeer die eenzaam in het water zweeft…

Herken je de scène? Breaking Bad, aflevering 1 van seizoen 2. Er gebeurt hier iets wat je ook bij contentmarketing ontzettend goed kunt gebruiken. Ik leg je uit wat precies.

Beginnen in het midden

Je weet dat je het juiste beroep hebt gekozen als je er zelfs in je vrije tijd, voor je lol, nog mee bezig bent. Ik luisterde afgelopen weekend naar de marketingpodcast How the Fxck (een aanrader!). Ben Goodey ging in gesprek met Eddy Schleyner van VeryGoodCopy. Schleyner vertelde van alles over copywriting. Een van de dingen die aan bod kwam, was de contentmarketing-techniek ‘in medias res’. Letterlijk: in het midden van de zaken. Begin met iets spannends, iets bijzonders en werk dan terug naar het eigenlijke begin van het verhaal.

Breaking Bad is daar een goed voorbeeld van. Elke aflevering begint met een schokkend, spannend of heftig beeld dat later terugkomt in de aflevering: dat is de belofte van wat je krijgt als je verder kijkt. Omdat je er mensen ontzettend nieuwsgierig mee maakt, zijn ze bereid om verder te kijken of te lezen. En dat wil je! Want als ze verder lezen, komen ze uiteindelijk uit bij het conversiepunt: je call-to-action, je leadformulier of wat je dan ook als doel hebt.

Hoe pas je in medias res toe?

In medias res leent zich uitstekend voor blogs, socialmediaberichten of bijvoorbeeld een Over ons-pagina. Het gaat erom dat je een verhaal te vertellen hebt. Op een productpagina bijvoorbeeld werkt dat dus niet. Zorg dat je voor jezelf goed duidelijk hebt wat het begin, midden en einde van je verhaal is. Als je dat niet weet, wordt het verhaal verwarrend voor de lezer. Het is daarbij ook heel belangrijk dat alle drie deze delen nog steeds terugkomen in het verhaal, ook al staan ze in een andere volgorde. Vergeet bijvoorbeeld niet terug te gaan naar het begin van het verhaal.

Het enorme succes van Breaking Bad zal zeker niet alleen maar te danken zijn aan de sterke openingsscènes, maar die hebben daar aan bijgedragen. Probeer in medias res ook eens toe te passen in jouw content. Wie weet wat het jou voor geweldige resultaten oplevert!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.