Omdenken: contentmarketing, maar dan net even anders

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

In deze bijzondere tijden zit ik, zoals veel mensen, aan huis gekluisterd. Hoewel ik dat om allerlei redenen vervelend vind, zitten er wat mij betreft ook best wat voordelen aan. Zo heb ik eindelijk tijd voor allerlei series uit mijn Netflix-lijst, bespaar ik een berg geld aan restaurantbezoekjes en reizen en heb ik nog nooit zoveel boeken gelezen. Van de nood een deugd maken, zegt men ook wel. Dat principe van omdenken, net even anders tegen de zaken aankijken, kun je ook heel goed gebruiken als je bezig gaat met contentmarketing! Ik leg je uit hoe.

Een van de boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen, is Paula van Isabel Allende. Ik kan een hoop vertellen over dit boek, maar dit is geen literaire beschouwing. Waar het me om gaat, is het volgende. Ergens aan het eind van het boek vertelt Allende dat ze schrijfles gaf aan de Universiteit van Californië. In plaats van te komen met allerlei tips voor hoe het wél moet, gaf ze haar studenten de opdracht een slecht boek te schrijven. Niet meer tegengehouden door de druk om iets fantastisch neer te zetten, gingen al die studenten enthousiast aan de slag. Het eindresultaat was zo goed, dat een van de stukken zelfs werd uitgegeven bij een grote uitgeverij. Door het net even anders te doen, kun je soms verrassende resultaten bereiken – ook bij contentmarketing.

Van productgericht naar oplossingsgericht schrijven

Omdenken is het veranderen van een probleem in een mogelijkheid. Wat je vaak ziet, is dat bedrijven in hun content veel praten over de kenmerken van hun product of dienst, maar dat ze vergeten te benadrukken wat nu eigenlijk het voordeel is voor de doelgroep. Ze schrijven productgericht in plaats van oplossingsgericht. Door anders te kijken naar de kenmerken, door ze om te zetten van een productkenmerk naar een voordeel voor de doelgroep, maak je veel beter duidelijk dat jouw oplossing de beste oplossing is.
Een voorbeeld:

Je hebt vieze was (probleem). Je koopt een wasmachine (oplossing).
Leuk, maar waarom moet ik nu juist bij jou die wasmachine kopen?
Die wasmachine heeft een superlaag geluidsvolume (kenmerk).
Tsja, wat heb ik daar aan?
Ook tijdens een gezellig etentje kun je de wasmachine gewoon aan laten staan, want je hoort ‘m nauwelijks. Je kunt dus op elk gewenst moment een wasje draaien (mogelijkheid).
Handig!

Als we bij het voorbeeld van die wasmachine blijven, kun je nog wel meer verzinnen. Van die wastrommel met 9 liter inhoud (kenmerk), maak je dat je veel minder vaak hoeft te wassen. Van het A+++ label, maak je dat de machine heel zuinig is en dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.

Probeer het ook eens met jouw product of dienst. En lukt het niet om er een goede tekst van te maken? Schrijf jouw verhaal dan eens zo slecht mogelijk op. Isabel Allende heeft tientallen boeken geschreven, die over de hele wereld worden gelezen en waar ze allerlei prijzen voor heeft gewonnen. Als zij zegt dat het werkt, is het op zijn minst het proberen waard.

PS Ook leuk, nu we het toch over omdenken hebben: het bedrijf Omdenken (je weet wel, van die rode vlakken) is flink succesvol. In dit interview worden ze ondervraagd over hun contentstrategie: https://imu.nl/content-marketing/contentstrategie-van-omdenken/

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.