Schrijven is schrappen

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

‘Schrijven is schrappen’ is een bekende uitspraak die niet alleen geldt voor de journalistiek, maar ook voor SEO copywriting. Als je als student een minimum aantal woorden moest halen voor je essay wilde je misschien nog wel eens een hoop overbodige woorden gebruiken. Of je essay er beter van werd, valt te betwijfelen. Als je online content maakt voor jouw doelgroep, is het in ieder geval zeker dat het resultaat er niet beter op wordt.

Dat heeft te maken met twee belangrijke regels voor SEO copywriting. De eerste heb ik al genoemd: schrijven is schrappen en dat geldt zeker voor je inleiding. Wees beknopt, kom snel ter zake. De tweede regel hangt daarmee samen: begrijp en gebruik ‘keyword intent’ (zoekwoordintentie). Een mooi voorbeeld hiervan las ik op business2community.com:

“If you tried to target the keyword “history of valentine’s day” with the pricing page for your flower delivery service, you wouldn’t perform very well in the organic search results. Why? Because you’d fail to match keyword intent.”

Iemand die “history of valentine’s day” in Google zoekt, is op zoek naar informatie, niet naar producten. Door direct in jouw content, liefst in de inleiding al, ter zake te komen en een antwoord te geven op de vraag/informatiebehoefte van de zoeker, help je hem of haar. Dat betekent een positieve ervaring op jouw website.

Naast schrappen en keyword intent zijn er nog veel andere regels voor SEO copywriting. Wil jij 2020 goed beginnen? Lees dan dit lijstje van business2community.com eens door:

https://www.business2community.com/seo/9-essential-rules-for-seo-copywriting-in-2020-02265382

PS Ook heel interessant om te lezen, nu we het toch over ‘schrijven is schrappen’ hebben: https://www.schrijfvis.nl/schrappen/

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.