“Net als goede wijn moet je copy laten ademen voordat je publiek het kan proeven.” Dat las ik onlangs in een artikel van Forbes. Ik heb copywriting en contentmarketing al vaak vergeleken met van alles. Het is zoiets als daten, het is dood (of juist springlevend?), het is vergelijkbaar met boerenkool… En nu dus ook blijkbaar net zoiets als wijn? Hoewel de vergelijking niet helemaal klopt (want wijn laten ademen heeft blijkbaar helemaal geen zin), is de tip voor content wel een hele goede. Ik leg je uit waarom.
Wijn moet je laten ademen; daar lijken de meningen over verdeeld. De een zegt van wel, de ander niet. Je fles ontkurken en dan even laten staan, heeft volgens diverse experts helemaal geen zin omdat de fleshals veel te klein is. Klinkt logisch. Weet je dat ook weer (en kun je de volgende keer dus meteen je glas vullen in plaats van wachten). Maar hoe zit het dan met copywriting?
Wat de contentexpert die de uitspraak deed ermee bedoelde, is het volgende. Als je een tekst hebt geschreven, leg deze dan even weg. Ga iets totaal anders doen. Of dat nou koffie halen is, een praatje maken met een collega, even scrollen op Facebook en werken aan een ander project. Vergeet die tekst. En ga er pas een paar uur (of nog liever een paar dagen) later nog eens grondig doorheen. Gegarandeerd zie jij nu dingen waar je eerst overheen had gelezen. Zinnen die toch niet helemaal lekker lopen, spelfouten waar je overheen had gekeken of een titel die toch nog wat pakkender kan. ‘Laten ademen’ dus, net zoals je met wijn moet doen, of dus eigenlijk: wat je met copy moet doen in plaats van met wijn!
Een andere leuke tip uit het artikel van Forbes: lees je content achterstevoren. Meer uitleg over hoe je dat doet en de andere tips uit het lijstje vind je hier: https://bit.ly/2HLkwV1