Wat bloedende nekken met contentmarketing te maken hebben

Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer
Laura van Moolenbroek
Laura van Moolenbroek
Content Marketeer

‘Verkoop aan de bloedende nekken.’ Aan de wat? Toen ik vanochtend mijn mailbox opende, las ik dit (in het Engels) als onderwerpregel van een nieuwsbrief van Stefan Georgi, een zeer succesvolle copywriter. Natuurlijk was ik dus direct geïnteresseerd, maar ook een beetje in verwarring. Zeker toen de e-mail begon met een verhaal over dat Georgi vanochtend wakker was geworden met erge rugpijn. Wat moest ik met die informatie? Heel veel, zo bleek toen ik verder las. Het ‘Bleeding neck’-principe is een superhandige tip voor copywriters. Ik leg je uit hoe het zit.

Als je de Eerste Hulp binnenstapt, geef je eerst je klachten aan bij de receptie en moet je vervolgens normaal gesproken (even) wachten totdat je aan de beurt bent. Kom je binnen met een heftig bloedende schotwond in je nek, dan mag je voor, alle mensen met minder dringende klachten moeten langer wachten. Iemand met een ‘bloedende nek’ is iemand met een akelig gevoel van urgentie, een probleem dat direct moet worden opgelost. Als jouw product of dienst daarop inspeelt, valt er veel geld te verdienen, volgens Georgi.

“De persoon die bij jou koopt, is meestal degene die zich net heeft gerealiseerd dat hij niet verder kan op de manier waarop het nu gaat”, stelt Georgi. En dat is dan precies waar je op moet inspelen met je content. Vooral de inleiding en de kop van je content zijn daarbij erg belangrijk. Als je direct de aandacht trekt, omdat je de lezer het gevoel geeft dat je mogelijk een oplossing hebt voor zijn dringende probleem, trek je hem je tekst in. In die tekst speel je vervolgens in op de pijnpunten, waarin de lezer zich herkent. “Totdat je ze in een staat van urgentie hebt gekregen waarin ze het gevoel hebben dat ze vandaag moeten veranderen.” En dat veranderen krijgen ze voor elkaar met jouw product of dienst natuurlijk.

Vraag je bij elk stuk content dat je maakt af: wat is het probleem van mijn doelgroep? En zet daarop in. Wees de chirurg die de bloedende nek weer geneest. Het klinkt misschien een beetje griezelig, maar het Bleeding neck-principe is heel handig!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.