Als je content schrijft, wil je wel dat dat wat oplevert, toch? Je stopt niet voor niets tijd (en eventueel geld) in contentmarketing. Bij veel organisaties gebeurt er helaas niets of nauwelijks iets met de content die ze maken. Ze hebben een paar leuke blogs of video’s gecreëerd, eventueel netjes geoptimaliseerd voor SEO en op de website geplaatst. Misschien zelfs meegestuurd in een nieuwsbrief of gedeeld op social media. Maar echt resultaat blijft uit. Hoe kan dat? Grote kans dat jij een van de belangrijkste elementen van succesvolle contentmarketing bent vergeten. Het geheime ingrediënt, de gouden regel, en iets wat gek genoeg met vissen te maken heeft.
Stel je voor: je bent een vis in een grote vijver. Je zwemt de hele ochtend al rustig rondjes en je begint zo langzamerhand toch wel flink honger te krijgen. Je hebt voedsel nodig om rond te kunnen blijven zwemmen. Waar vind je dat? Je maag rommelt, je vinnen trillen… En dan hoor je ineens een plopje. Boven je drijft een overheerlijke worm. Die is voor jou! Je zwemt zo snel als je kan, al watertandend (doen vissen dat?) naar boven. Je hapt. En dan zit je ineens vast. Een flinke haak in je mond en je kan geen kant meer op.
Arme vis…
Maar een gelukkige visser!
Wat is het haakje voor jouw doelgroep?
Die visser, dat ben jij als contentmarketeer. De truc, dat geheime ingrediënt of de gouden regel is het haakje. Aangezien niemand in een haakje bijt, zul je er wel wat aantrekkelijkers van moeten maken. Wat is de worm voor jouw doelgroep? Waar hebben zij echt behoefte aan? Wat triggert hen om te klikken en om verder te lezen? Voordat je begint met het maken van welk type content dan ook, moet dat haakje duidelijk zijn. Je maakt die content tenslotte voor je doelgroep en je doel is om hen te laten klikken en door te laten lezen tot waar jij een geweldige, overtuigende call-to-action hebt gezet.
Het haakje vinden
Hoe vind je nou het haakje voor jouw doelgroep? Daar gebruik je bijvoorbeeld een aantal van de 5W’s en 1H voor:
- Wie is je doelgroep?
- Wat moeten ze echt weten over het door jou gekozen onderwerp?
- Waarom is dat onderwerp belangrijk voor je doelgroep (niet voor jou!)? Je doelgroep heeft (bewust of onbewust) bepaalde vragen, problemen of uitdagingen. Door daarop in te spelen met je content, door hen aan te spreken met dat probleem/die uitdaging, trek je hen je content in. Zij hopen dat jij voor hen de oplossing hebt (net zoals die vis voor wie de worm een oplossing was voor zijn hongerprobleem).
- Waar bevindt je doelgroep zich in de customer journey? Let op dat je je content hier goed op afstemt. Een doelgroep die pas aan het begin zit, heeft vooral behoefte aan kennis, niet aan productkenmerken.
- Hoe komen ze los van dat haakje? Een haak is vervelend voor een vis. Gelukkig voor jouw doelgroep is het haakje zeker geen doodsvonnis. Door iets bij jou te kopen, door zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief of door een leadformulier in te vullen bijvoorbeeld, komen ze los. En kunnen ze ongeschonden, zelfs gelukkiger (want hun probleem is opgelost), doorzwemmen.
De beste Omnichannel strategie opzetten voor jouw bedrijf?
Download het gratis omnichannel magazine en kom erachter wat omnichannel marketing inhoudt en hoe je in 5 stappen een omnichannel strategie opzet.
Omnichannel magazine (download)
