Conversies verhogen? Voorkom keuzestress op jouw website

Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer
Merle Vanger
Merle Vanger
Digital Marketeer

Elke keuze die je maakt, klein of groot, kost mentale inspanning. Ook op jouw website staan bezoekers continu voor keuzes. Leg je deze keuzes op de verkeerde manier aan hen voor, dan zorgt dat voor een verlammend effect en ontstaat er keuzestress. Wil jij conversies op jouw site verhogen? Ontdek hier hoe je choice-overload voorkomt.

Zo ontstaat keuzestress

Mensen kunnen tot een beperkte hoogte informatie verwerken, dus keuzes die het minste energie kosten genieten vaak de voorkeur. De term keuzestress (ook wel choice-overload) werd in 1971 voor het eerst geïntroduceerd (Alvin Toffler, Future Shock). Wat zijn de belangrijkste factoren die keuzestress veroorzaken?

  • Er is een te grote hoeveelheid aan opties waaruit je kan kiezen.
  • De tijd die je krijgt voor je keuze is te kort.
  • De mate waarin de verschillende opties van elkaar verschillen is te klein.
  • De kiezer bezit te weinig kennis om een goede keuze te kunnen maken.

De gevolgen van keuzestress

Hebben jouw bezoekers last van keuzestress? Dan ervaren zij mogelijk de volgende negatieve effecten:

  • Buyers remorse 
    Wanneer mensen stress hebben ervaren en niet zeker zijn van hun keuze krijgen ze na aankoop last van spijt. Dit heeft een negatief effect op je klanttevredenheid en het verhoogt, in het geval van online shopping, het aantal retour-aanvragen.
  • Analysis paralysis
    Potentiële klanten gaan overanalyseren en zo lang twijfelen over het maken van een keuze dat de keuze uiteindelijk niet wordt gemaakt. Dit zorgt ervoor dat je klanten verliest en verkoopkansen misloopt.

Conversies verhogen en keuzestress voorkomen

Er zijn een aantal richtlijnen waarmee je jouw site optimaliseert om conversies te verhogen. De volgende aspecten voorkomen keuzestress:

  • Keuzes verminderen
    Zorg ervoor dat je de keuzes die je op jouw site aan bezoekers voorlegt minimaliseert.
  • Groeperen
    Is het toch nodig veel opties aan te bieden? Categoriseer je opties dan om meer structuur aan te brengen.
  • Sturing geven
    Highlight de topkeuzes die er zijn en beveel deze aan.
  • Vergelijkingen weergeven 
    Heb je opties die weinig van elkaar verschillen? Zorg er dan voor dat die verschillen inzichtelijk worden aan de hand van vergelijkingstabellen. Maak deze tabellen niet te groot en ga voor max. 5 opties.
zonder keuzestress op je site kan je conversie verhogen

De oplossing: Ga voor eenvoud

Wil je echt voorkomen dat bezoekers op jouw site keuzestress ervaren? Dan is eenvoud de oplossing: ‘less is more’, niet alleen in de keuzes die beschikbaar zijn op je website, maar ook in het design dat je toepast. Weet je niet zeker welke aanpassingen het meeste effect zullen hebben? Maak dan eens gebruik van een A/B-test, zo vergelijk je eenvoudig de resultaten van verschillende aanpassingen.

Conversies verhogen op jouw website? Onze marketingexperts helpen je graag op weg! Meer weten? Neem contact met ons op voor meer informatie:

Levi

Levi

Operations Manager
levi@sgnm.nl | LinkedIn
Bel: 085 – 00 30 334
"Winnen doe je met z’n allen."

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.