Red mijn fysieke winkelverkeer in een digitale wereld!

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Steeds meer mensen doen hun aankopen online, dat valt te zien aan de hoeveelheid webwinkels. Wist je dat in 2015 ruim 70% van de Nederlanders geregeld een product online kocht? Hiermee staat Nederland in de top 5 van online aankopen in Europa. Fysieke winkels zien hun omzet teruglopen, zo ook bij Intersko; één van de ondernemingen die SGNM ondersteunt in haar marketing.

Intersko kwam naar ons toe met het interessante vraagstuk hoe het fysieke winkelverkeer kan worden gestimuleerd, aangezien de online retail blijft groeien maar de fysieke winkelverkoop flink daalt. Hoe krijg je mensen van de bank af? ‘Online’ is hierin niet de boosdoener, maar kan juist op een slimme manier worden ingezet. In dit artikel leg ik uit op welke manieren jouw online strategie kan bijdragen aan een toename in het lokale winkelverkeer. 

Maar eerst: ken de customer journey van jouw consumenten

De meeste retailers hebben reeds geïnvesteerd in technologie zoals websites, webshops en/of apps. Iets wat echter vaak uit het zicht raakt is de klantreis. Het is juist de kunst om de technologie zo in te zetten dat deze de klant ondersteunt op zijn of haar klantreis. Consumenten worden steeds kritischer en stellen steeds hogere eisen, ook aan fysieke winkels. Voordat je aan de slag gaat met de tips die ik in dit artikel aanhaal, is het van belang dat je de klantreis duidelijk in kaart hebt gebracht. Heb je deze al uitgestippeld? Lees dan snel verder!

Wees vind- en zichtbaar via mobiel

Aangezien klanten steeds gehaaster zijn is het belangrijk dat zij direct voor hen relevante informatie kunnen vinden. Voor directe informatie gebruikt vrijwel iedereen zijn of haar mobiele telefoon. Het is dan ook van essentieel belang dat jouw fysieke winkel goed vindbaar is via mobiel. Is je informatie up-to-date? Toon je de openingstijden van de winkel? Zijn de contactgegevens zichtbaar en juist? Word er een locatie genoemd? De lokale SEO gebaseerd op de locatie van jouw winkel, is ontzettend belangrijk. Vul je Google business-pagina zo goed mogelijk aan, want het overgrote deel van de zoekopdrachten is locatiegebonden. 

Geotargeting inschakelen via Facebook en Google Ads

Om nog even door te gaan op het belang van lokale SEO: heb je al de locatietargeting ingeschakeld? Door middel van locatietargeting kun je mensen die in de buurt van jouw winkel online zijn aan het shoppen benaderen om naar de offline winkel te komen. Tijdens het online shoppen zien ze de openingstijden van de winkel, ze weten wanneer een koopavond is, etc. Mits je dit uiteraard hebt aangevuld zoals ik hierboven aangaf. Let er hierbij op dat je bied afhankelijk van de locatie. Hoe dichterbij iemand bij de lokale winkel is, hoe hoger je in moet zetten. Want hoe dichterbij de winkel, hoe sneller een conversie zal plaatsvinden.

Personaliseren: maak je advertenties relevanter

Mensen kijken in de fysieke winkel waarschijnlijk naar andere producten dan waar zij zich online op hebben georiënteerd. Voeg scanbare productbordjes toe in de winkel, en target op de producten die zij in de winkel hebben bekeken gescand. Target op de zoekopdracht om de advertentie relevanter te maken. Houd hierbij ook rekening met het weer: is het zonnig of is het koud? Koppel je bid adjustment aan het weerbericht.  

Biedt waar de consument om vraagt

De concurrent biedt waar de consument om vraagt, dus daar kun je niet in achterblijven als je geen consumenten wilt verliezen. Heb je bijvoorbeeld geen PayPal of AfterPay? Dan verlies je je klant waarschijnlijk aan de concurrent die dit wel aanbiedt. Heb je hulp nodig bij je marketingstrategie om meer mensen naar jouw winkel te krijgen? Wij helpen je graag!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.