4 soorten klantgegevens om jouw marketingcampagnes te verbeteren.

Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer
Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer

Het verzamelen en analyseren van klantgegevens helpt je niet alleen jouw marketingcampagnes te verbeteren, maar stelt je ook in staat om andere aspecten van de customer experience te verbeteren, zoals productaanbevelingen, communicatie, loyaliteitsprogramma’s en meer.

De 4 soorten klantgegevens in te zetten bij marketingcampagnes

Je moet verschillende soorten klantgegevens verzamelen om een goed beeld te krijgen van de problemen en kansen waarmee jouw bedrijf en klanten worden geconfronteerd. Hieronder staan vier verschillende types uitgelegd.

1. Identiteitsgegevens

De meest elementaire informatie die een persoon identificeert. Zijn of haar naam, het geslacht, de leeftijd, het telefoonnummer, het postadres, het e-mailadres, beroep, socialmedia- en accountgegevens van de klant.

2. Beschrijvende gegevens

Als je jouw klanten begrijpt, betekent dit dat je verder gaat dan hun naam, leeftijd en e-mailadres. Je moet dieper graven om een echt beeld te krijgen van jouw klantpersonages. Dit is waar beschrijvende gegevens een rol spelen.

3. Gedragsgegevens

Gedragsgegevens helpen je bij het beoordelen van de patronen van jouw klanten bij het gebruik van jouw producten of services. Wat ook onder gedragsgegevens valt, is hun surfgedrag, online activiteit, gebruik van sociale media en koopgedrag. Als je weet welke zoekwoorden ze gebruiken om jouw website te vinden, het apparaat waarmee ze jouw website bekijken en hoeveel tijd ze eraan besteden, kun je de reis van de klant optimaliseren om meer conversies te genereren.

4. Kwalitatieve gegevens

Als je eenmaal de basisinformatie van jouw klanten, diepgaande persoonlijke details en het gedrag hebt geïdentificeerd, hoef je alleen maar hun sentiment, mening en motivatie over jouw merk (en die van jouw concurrenten) te achterhalen. Waarom hebben ze jouw product of diensten  gekocht en hoe denken ze erover? Dit zijn de meest lastige gegevens om te verzamelen, maar het is zeker niet onmogelijk.

In het digitale landschap van vandaag hebben we enorme hoeveelheden klantgegevens beschikbaar. Daarom is het van cruciaal belang dat je erachter komt welke gegevens waardevol zijn voor jouw marketingcampagnes. Als marketeer en ondernemer moet je hiervan profiteren.
Benieuwd hoe wij hierbij kunnen helpen? Neem contact op!

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.