De opkomst van Customer Data Platforms (CDP)

Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer
Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer

Als je als experience designer werkzaam bent in de B2B-sector, heb je er dagelijks mee te maken: verschillende systemen en databases die niet op elkaar aansluiten. Het is inefficiënt en onoverzichtelijk. Maar hoe je ervoor zorgt dat deze gegevens dan wel gestructureerd worden opgeslagen, is nog voor veel bedrijven een raadsel.

CDP

Een Customer Data Platform (CDP) biedt steeds vaker de oplossing. Het brengt jouw websiteanalyses, klantrelatiebeheer (CRM) gegevens, socialmedia-analyses en andere data bij elkaar in een klantenprofiel met segmenten en rapportage mogelijkheden.

Bouwen of kopen?

Je kunt ervoor kiezen om zelf een CDP te bouwen die volledig aansluit bij je wensen of een bestaand systeem aan te schaffen. Voor beide opties valt wat te zeggen.

Bouwen

Zelf bouwen lijkt op het eerste gezicht de beste optie, maar wanneer je hier voor kiest, sta je vaak voor een arbeidsintensief proces dat gepaard gaat met hoge investeringen. Je kunt het systeem helemaal aansluiten op jouw eigen datasystemen en wensen. Voordat je gaat bouwen, moet je zorgen dat je een goed plan hebt. Welke gegevens wil je verzamelen, hoe wil je dat deze worden opgeleverd? En wat wil je doen met deze gegevens? Pas als je het antwoord hebt op deze vragen, is bouwen een goede optie.

Kopen

Als je kosten en baten tegen elkaar afweegt, is het aanschaffen van een bestaand systeem vaak toch de beste oplossing. Mits je als bedrijf natuurlijk bereid bent om wat concessies te doen. Al met al zijn de kosten en arbeidsinvestering lager bij een bestaand systeem. Gebruik je eigen kennis en kunde om het systeem en de gegevens zo te personaliseren dat het goed aansluit bij je behoeften.

Is jouw organisatie al klaar voor een CDP?

Bron: https://cutt.ly/xrGnx9O

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.