Het nieuwe Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste veranderingen?

Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt
Vito Eikholt

Google Analytics 4 (ook wel GA4 genoemd) is de nieuwste versie van Google Analytics. Het is hiermee de opvolger van de oudere variant, Universal Analytics (UA). In dit artikel vertel ik je over de grootste verschillen tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics. Zodat je na het lezen hiervan weer helemaal op de hoogte bent en weet hoe je het beste je data kunt analyseren via deze tools.

1. Veranderingen in het datamodel

De grootste verandering binnen de nieuwe Google Analytics 4 is de manier waarop een website gemeten wordt. De oudere versie, Universal Analytics, meet data aan de hand van een session-based datamodel. Hierbij worden sessies gekoppeld aan user data, die worden verzameld vanuit browserinstellingen en cookies. Deze manier van data verzamelen is niet langer de beste optie, omdat steeds meer websites en apps ‘single page’ zijn. Dat houdt in dat de website of app is opgebouwd uit slechts 1 enkele pagina (dus de website bevat één HTML-pagina).

Google Analytics 4 maakt gebruik van het event-driven datamodel. Hiermee geeft GA4 je complete flexibiliteit in de manier waarop je data verzamelt. Het event-driven datamodel koppelt namelijk sessies en paginaweergaven los van elkaar. Zo meet je een serie van events. Hierbij geven parameters bij elk event extra informatie door. Dit zorgt ervoor dat de data die je vergaart een stuk accurater is dan bij de oude manier van data vergaren.

2. Met Google Analytics 4 ben je voorbereid op het verdwijnen van de third-party cookies

Eerder schreven we een artikel over het einde van de third-party cookies. Daarin las je dat het voor marketeers steeds lastiger wordt om websitebezoekers te volgen op het internet. Door middel van GA4 bereid je je goed voor op de verdwijning van de third-party cookies. GA4 maakt namelijk gebruik van machine learning. Daardoor zijn third-party cookies niet meer noodzakelijk. Machine learning zorgt ervoor dat missende data zo goed mogelijk wordt opgevuld door computer gegenereerde data. Machine learning maakt gebruik van algorithmes waarvan de prestaties automatisch verbeteren naarmate ze aan meer data worden blootgesteld.

Daarbij is het binnen GA4 mogelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen. Hierbij worden de gegevens van bezoekers verwijderd, maar wel aangevuld door middel van machine learning (dus door computer gegenereerde data).

3. Gebruikersinterface en (standaard) rapporten

De interface van Google Analytics 4 verschilt met die van Universal Analytics. Als je een lange tijd met Universal Analytics hebt gewerkt, duurt het waarschijnlijk een tijdje voordat je gewend bent aan het interface van GA4. Waar je rekening mee moet houden is het feit dat het aantal standaard-rapporten binnen Google Analytics 4 een stuk lager is dan bij Universal Analytics. Zo zijn er in GA4 slechts rond de 30 beschikbare standaard-rapporten. Bij Universal Analytics waren dit er ongeveer 150. Om deze reden raden we je aan om op dit moment (nog) naast een GA4-account ook een Universal Analytics-account aan te maken, vooral als je nieuw bent met het tracken van data door middel van Google Analytics.

Zelf aan de slag of meer informatie?

Wil jij meer informatie over Google Analytics 4 en/of Universal Analytics? Of wil je meer weten over de manier waarop jouw bedrijf het best kan omgaan met deze veranderingen? Wij geven je graag persoonlijk advies of helpen je op weg. Neem contact met ons op via:

E-mail: info@sgnm.nl
Tel: 085 – 00 30 334

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.