Wat is een Data Silo en waarom is dit slecht voor jouw organisatie?

Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer
Brian Amatdjais
Brian Amatdjais
Experience Designer

Data Silo’s zijn natuurlijk niet letterlijke silo’s zoals wij die kennen van in de bouw: een grote opslagplaats van goederen in poedervorm. Nee, Data Silo’s zijn grote databases, vol data die niet op de juiste manier gebruikt wordt of inefficiënt geraadpleegd wordt. De zogeheten Data Silo’s kunnen op elke afdeling van een organisatie voorkomen.

Data Silo’s bestaan vanwege de volgende drie redenen

Organisatiestructuur:
Tenzij een organisatie specifiek werkt om verschillende afdelingen te integreren, is het eenvoudig om lagen van hiërarchie en beheer te bouwen die afdelingen ervan weerhouden informatie te delen. Vaak ook door vele managementlagen en zeer gespecialiseerd personeel.

Technologie:
Data Silo’s ontstaan ook omdat er in verschillende afdelingen gewerkt wordt met verschillende software. Vaak is het moeilijk om software te delen, omdat elke afdeling behoefte heeft aan andere functionaliteiten. In 2016 heeft F5.com een onderzoek gedeeld over het grote aantal verschillende softwares en applicaties die een bedrijf kan hebben. Hoe groter het aantal verschillende applicaties wordt met verschillende databases, hoe meer Data Silo’s je aan het bouwen bent. (Applications. Applications Everywhere. F5.com https://www.f5.com/company/blog/applications-applications-everywhere)

Bedrijfscultuur:
Vaak worden afdelingen van elkaar afgezonderd, vooral in grotere bedrijven. Soms gebeurt dit omdat er interne concurrentie is, maar vaak gebeurt het omdat de ene afdeling zichzelf als een andere ziet en niet nadenkt over waar informatie moet worden gedeeld.

Waarom zijn Data Silo’s een probleem?

Data Silo’s zijn een probleem vanwege met name de volgende drie redenen:

Onvermogen om een ​​uitgebreid overzicht van gegevens te krijgen.
Als jouw data vastzit in verschillende complexe silo’s, dan kunnen relevante verbindingen tussen de verschillende datastromen in jouw organisatie makkelijk gemist worden. Stel dat het marketingteam gegevens heeft van marketingcampagnes uit een bepaald geografisch gebied, terwijl het verkoopteam informatie heeft over de verkoop in datzelfde gebied. Wat als je die informatie samen zou kunnen brengen? Stel je voor hoeveel duidelijker de relatie tussen marketing en verkoop zou kunnen zijn.

Verspilde middelen.
Bedenk wat er gebeurt als jouw organisatie één database heeft met klantinformatie voor het marketingteam en één aparte voor het verkoopteam. Veel gegevens worden tussen deze afdelingen gedupliceerd. Het kost geld om al deze gegevens op te slaan. Bovendien, hoe meer gegevens een bedrijf opslaat, hoe minder de organisatie kan uitgeven aan andere vereisten.

Inconsistente gegevens.
In Data Silo’s is het gebruikelijk om dezelfde informatie op verschillende plaatsen op te slaan. Wanneer dit gebeurt, is de kans groot dat jouw organisatie inconsistenties in de gegevens verwerkt. Je kan een klantadres op de ene plaats bijwerken en niet op een andere. Of je kan een typfout in één set informatie invoeren. Maar wanneer de gegevens zich op één plaats bevinden, heb je een veel betere kans om de juiste informatie te behouden en te gebruiken.

Tijd voor een oplossing

Ben je erachter gekomen dat jouw data volledig verstopt is in verschillende silo’s? Dan is het tijd voor een oplossing. Voor dit soort uitdagingen bestaan helaas geen one-size-fits-all oplossingen. Er moet eerst gekeken worden naar het type data dat zich bevindt in de Data Silo’s. Data kan je in verschillende types opdelen. Er zijn ook verschillende oplossingen voor Data Silo’s zoals Data Warehousing of DMP’s. In dit artikel geef ik vast één oplossing voor de Customer Data, namelijk een CDP (Customer Data Platform).

De CDP is specifiek gebouwd voor gebruik door marketingteams en biedt verreikende voordelen voor marketeers die bijvoorbeeld geen Data Warehouse of DMP hebben. Voor personalisatie, integratie van verschillende kanalen en de-duplicatie en normalisatie van gegevens hebben marketeers hun eigen gegevensopslag nodig. Een CDP voldoet perfect aan deze behoeften en als het bedrijf al over een Data Warehouse beschikt, kan dit worden gebruikt om de implementatie van een CDP eenvoudiger, sneller en dus goedkoper te maken.

Dit artikel is gedeeltelijk gebasseerd op de volgende artikelen:

https://www.plixer.com/blog/data-silo-what-is-it-why-is-it-bad/​

https://www.alooma.com/blog/what-are-data-silos

Benieuwd wat wij kunnen doen voor jouw organisatie en jouw data? Samen kunnen we ervoor zorgen dat jouw data organisatiebreed ingezet kan worden en dat de tijd van Data Silo’s verleden tijd is.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.