Customer experience trends in 2020 voor een solide klantervaring

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

Met alleen het hebben van productdifferentiatie en goede marketingstrategieën zul je als bedrijf niet aan de top blijven staan. Juist bedrijven die zich richten op klantervaring zullen op de lange termijn winnen. De opkomst van AI en de uitrol van 5G bieden nieuwe kansen voor het leveren van een gepersonaliseerde klantervaring. Hieronder bespreek ik een aantal opkomende trends op het gebied van klantervaring waarop bedrijven zich moeten richten in 2020. 

Artificial intelligence toepassen bij je klantenservice

De consumenten van vandaag zijn op zoek naar proactieve merken die inspelen op hun behoeften. Bedrijven moeten voldoen aan de wens van klanten om direct feedback te krijgen. Bedrijven zullen zich moeten wenden tot artificial intelligence (AI) om de klantenservice te verbeteren. Met AI kun je namelijk gepersonaliseerde realtime feedback bieden aan jouw klanten. AI tilt de digitale klantervaring naar een hoger niveau door ervoor te zorgen dat merken in elke fase van het koopproces beschikbaar zijn voor hun prospects. AI-chatbots kunnen bijvoorbeeld helpen om de intentie van een gebruiker te achterhalen door middel van een reeks vragen die zijn getagd met specifieke triggerwoorden. Het gesprek van de gebruiker kan vervolgens worden doorgestuurd naar de relevante afdeling, op basis van de gedetecteerde triggerwoorden, voor verdere actie.

Augmented Reality Marketing

Nu 5G is geïntroduceerd zullen steeds meer bedrijven willen profiteren van Augmented Reality (AR) om de klantervaring te verbeteren. AR stelt gebruikers in staat om te communiceren met virtuele inhoud in een echte wereld. Shoppers in een winkel kunnen bijvoorbeeld zien hoe verschillende outfits eruit zouden zien zonder de kleren aan te trekken. Een voorbeeld van een bedrijf in Nederland die dit al een tijdje toepast, is Specsavers. Via de website van Specsavers kun je online een bril passen, zodat je niet naar de fysieke winkel hoeft om te kijken hoe het montuur van de bril je staat.

Chatbot marketing neemt steeds meer toe

Chatbots kunnen tegenwoordig boeiende gesprekken met consumenten voeren en helpen bij het oplossen van hun problemen wanneer er geen menselijke medewerker beschikbaar is. Bedrijven kunnen chatbots gebruiken om de werklast te verminderen. De bots kunnen worden geconfigureerd om algemene vragen te beantwoorden en specifieke informatie door te geven aan aangewezen afdelingen of medewerkers voor verdere actie.

Bron: CustomerThink

Hulp nodig bij het implementeren van bovenstaande trends bij jouw bedrijf? Wij helpen je graag! Neem contact op via onderstaande button.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.