In een tijd waarin het duurzaamheids-topic steeds hoger op onze agenda komt te staan, verwachten consumenten steeds meer van een bedrijf. Zo ook de optie om hun online aankopen duurzamer te kunnen laten bezorgen. Waarom zou je hier als bedrijf in meegaan en welke duurzame opties zijn er al?

Goedkoop of duurzaam bezorgen?
Op dit moment verkiest 67% (Capterra) nog voor een goedkope bezorging, toch wordt de duurzame optie steeds belangrijker. Je moet als bedrijf nadenken over jouw footprint en bewuste opties aanbieden aan je klanten.
Online winkels zoals Bol.com en Coolblue hebben al een duidelijk statement gemaakt.
- Bol.com heeft zijn bekende blauwe verpakking laten vervangen door ‘duurzame’ kartonnen dozen. Ook al waren de pakjes van Bol.com goed herkenbaar, het toevoegen van de blauwe kleur had teveel impact op het milieu. Er is nu dus voor een betere en goedkopere oplossing gekozen.
- Coolblue maakt al sinds zijn start gebruik van fietskoeriers om pakketjes in de buurt van fysieke Coolblue winkels te bezorgen.
Naast webshops maakt de vervoerder PostNL ook duurzame keuzes. Waar ze in het verleden meerdere bezorgpogingen deden voordat ze het pakket bij een verzamelpunt brachten doen ze dit tegenwoordig al na 1 bezorgpoging om de uitstoot van CO2 te beperken.
Wat is de CO2-footprint van jouw bedrijf?
Is jouw bedrijf al een paperless office, of werken uw werknemers vaak vanuit huis? Welke duurzame opties passen het best bij jouw organisatie?