Het sleutelwoord van retail in 2020: gebruiksgemak

Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer
Rachel Schins
Rachel Schins
Digital Marketeer

De retailmarkt in Nederland komt steeds meer in het teken te staan van een unieke winkelervaring. Om een goede ervaring in de winkel te creëren zul je het gebruiksgemak voor de klant centraal moeten stellen. Omnichannel technologieën zijn dé manier om je winkel in een gemaksplatform te veranderen.

Kijk maar eens naar grote platformen zoals Bol.com of Amazon. Je kunt thuis eenvoudig via een virtuele voice assistant (zoals Alexa) inkopen doen terwijl je op de bank zit. In de fysieke Amazon winkels kun je je boodschappen doen zonder bij de kassa te hoeven afrekenen: betalingen worden voltooid via een automatisch systeem bestaande uit camera’s en sensoren. Wist je dat Amazon dit jaar in Nederland gaat starten met productverkoop via Amazon.nl? Tijd dus om een tandje bij te schakelen als retailonderneming!

Omnichannel retail

Uit dit onderzoek blijkt dat shoppers die meerdere kanalen gebruiken tussen de 4 en 10% meer besteden dan shoppers die slechts één kanaal gebruiken. Daarnaast toont het onderzoek aan dat ‘omnichannel shoppers’ graag gebruikmaken van alle touchpoints van allerlei combinaties. Zo gebruiken ze niet alleen smartphone-apps om prijzen te vergelijken of een coupon te downloaden, maar wordt er ook fanatiek gebruik gemaakt van digitale tools in de winkel. Denk hierbij aan gebruik van tablets (om bijvoorbeeld een voorraad of prijs te checken) of een interactieve catalogus. 

Het volledige onderzoek vind je hier: https://cutt.ly/MrySLu0

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.