Klantenbinding: wat is het en waarom is het zo belangrijk?

Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer
Manon van Aalten
Manon van Aalten
Online Marketeer

Optimale klantenbinding leidt tot lagere kosten en hogere winst. Dat klinkt goed, toch? Maar dat gaat niet vanzelf. Volgens Salesforce heeft 64% van klanten verschillende contactmomenten met een bedrijf voordat zij iets kopen. Klanten communiceren en delen informatie via allerlei verschillende kanalen. Elk contactmoment, hoe kort ook, is waardevol. Dit lijkt een simpel gegeven, maar toch houden veel bedrijven hier geen rekening mee. Lees in dit artikel waarom klantenbinding zo belangrijk is voor je bedrijf (én hoe je dit kunt versterken). 

De waarde van klantenbinding

Wat maakt klantenbinding nu zo belangrijk? Je kunt toch altijd nieuwe klanten vinden? Klopt. Maar wist je dat de kans dat je iets aan een nieuwe potentiële klant verkoopt 5-20% is? Klinkt prima, maar de kans dat je iets aan een bestaande klant verkoopt is 60-70%. Nog belangrijker: Gartner Group beweert dat 80% van de inkomsten van je bedrijf komt van 20% van je bestaande klanten. Dit is wat klantenbinding zo interessant maakt.

Bestaande klanten hebben (bij een positieve ervaring) al vertrouwen in je. Maar dat vertrouwen ontstaat niet zomaar. In een onderzoek van Salesforce geeft 66% van de respondenten aan waarschijnlijk over te stappen naar een ander bedrijf als ze als nummer en niet als individu worden behandeld. Dit is waar je tijd en moeite in investeert. 

Maar hoe doe je dit nu? Wij geven je een paar tips:

  • Leer je klanten kennen. Door te begrijpen wie jouw klanten zijn, begrijp je beter wat ze nodig hebben. Hierdoor bied je ze wat ze willen, wanneer ze dit willen. 
  • Luister naar je klanten. Door simpelweg te vragen, te luisteren en te verbeteren laat je jouw klanten zien dat zij niet alleen een nummer zijn. Hun mening telt. 
  • Loyaliteit is belangrijk. Klanten die vaker jouw producten of diensten kopen hebben vertrouwen in je bedrijf. Beloon deze loyaliteit met leuke acties. 

Loyale klanten zijn medeverantwoordelijk voor het succes van je bedrijf. Wil jij inzetten op klantenbinding? Maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem contact met ons op! We helpen je graag verder: www.sgnm.nl/contact 

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
small_c_popup.png

Bedankt voor het lezen!

Meld je aan voor updates over onze onderzoeken, expert blogs en nieuws. Ook houden we je op de hoogte van aankomende events.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.